Estils 12/12/2015

L’alimentació del futur ja és aquí

Robots, menjar personalitzat o aliments per prevenir malalties: analitzem les noves tendències alimentàries

Thaïs Gutiérrez
5 min
01. Els robots treballen en cuines, súpers  i magatzems, dins el sector alimentari. 02. Els menús s’estan personalitzant. 03. Els consumidors volen conèixer l’origen dels aliments.

BarcelonaL’acte de menjar és un dels més bàsics i repetitius que fem al llarg de la nostra vida. Però alhora és un dels més complexos, i més avui en dia, ja que cada cop donem més importància al que mengem. L’alimentació s’ha convertit en un tema fonamental per tenir una vida sana, i al darrere una indústria gegantina s’està posant les piles per adaptar-se als nous temps i a uns nous consumidors que cada cop són més exigents. Analitzem amb tres experts les sis tendències que ells apunten que determinaran la nostra alimentació en un futur no gens llunyà.

Personalització

Àpats pensats per a les necessitats de cada persona

“Estem vivint un moment de personalització del consum alimentari”, diu Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, que es dedica a la recerca i la innovació en el camp alimentari. Massanés explica que fa uns anys l’alimentació d’una persona gairebé no canviava al llarg de la seva vida i era molt semblant al que menjava el seu veí, un company de feina o un familiar. Ara això és molt diferent: les dietes, les intoleràncies, les malalties, les opcions personals i les necessitats específiques de cadascú fan que les dietes siguin cada cop més personalitzades. Ho confirma Marius Robles, director general de Reimagine Food, una empresa que integra innovació, tecnologies emergents i emprenedors del món de l’alimentació. Robles creu que aquesta tendència no farà res més que créixer en els pròxims anys. “Els consumidors volen productes adaptats a les seves necessitats, a les seves opcions de vida, als seus gustos i valors, i les empreses estan treballant molt per oferir aquests productes”, explica.

Robotització del sector

Màquines per fer tasques des de la cuina fins al magatzem

Aquesta tendència és la que ens porta a imaginar escenaris més propis de ciència-ficció que de l’àmbit culinari, però en realitat els robots ja són entre nosaltres. A les nostres cuines molts hi tenen robots que els ajuden a preparar menús i receptes i cada cop són més sofisticats: per al 2017 la marca Moley té previst el llançament d’un robot articulat que prepararà tot sol plats amb els ingredients que hi hagi a la cuina. Però, segons Robles, “els robots tenen molt més camí per recórrer fora de les cuines”. I posa com a exemple la marca Carrefour, que ben aviat introduirà un robot en quatre dels seus centres de l’Estat per acompanyar el client a comprar, ajudar-lo a seleccionar vins i suggerir-li receptes amb els productes que compra. Robles destaca que a nivell logístic també podran ajudar molt: “Tenen molta velocitat, poden treballar de nit i avançar feina mecànica”. I alerta que això no vol dir que hi hagi pèrdues de llocs de treball: “Al contrari, les empreses es poden reestructurar i aprofitar els recursos humans per a altres tasques”. Robles va participar dijous en una xerrada al CCCB en què parlava precisament de la interconnexió del sector de l’alimentació amb les diferents tecnologies emergents.

Productes substitutius

Menjar equilibrat que surt d’un laboratori

Una altra tendència que arribarà amb força són tots els productes substitutius i complementaris en què la indústria ja està investigant. “S’estan desenvolupant molts aliments produïts químicament, en laboratoris, i que tenen tots els nutrients necessaris d’un àpat saludable”, explica Robles. El seu objectiu és que es converteixi en menjar nutricionalment equilibrat per quan no hi ha temps, per exemple, i evitar així caure en els àpats ràpids i poc saludables. És el que s’anomena food replacement,i poden ser substitutius de carns, de peixos, de verdures o fruites. Aviat tot podrà sortir d’un laboratori.

Compra ‘online’

Processos mecànics que es faran per internet

Tot i que encara estem a un nivell molt incipient de compres per internet -a l’Estat només representen un 2,3% de les compres, segons dades de Reimagine Foods-, es calcula que en els pròxims anys aquesta xifra arribarà fins al 18%, seguint la tendència d’altres països d’Occident on aquest tipus de compra ja té una quota de mercat més important. “Ara mateix tenim una estructura multicanal, és a dir, la compra física conviu amb la compra online ”, explica el professor d’Esade Josep-Francesc Valls, “però això creixerà”. “Les noves generacions tenen més tendència a comprar per internet”, diu Marius Robles, que reconeix que com que són processos molt mecànics -anar al súper, escollir els productes, pagar i endur-s’ho a casa-“són susceptibles de fer-se online perquè ens estalvien una pèrdua de temps”. A l’Estat, els supermercats ja estan treballant per millorar aquests processos i afegir-hi serveis. D’aquí tres mesos, una gran cadena de supermercats oferirà receptes als clients quan comprin, en funció dels productes que han escollit, i a més en suggerirà d’altres que hauria pogut fer si s’hagués gastat una mica més.

Medicalització dels aliments

Hi ha una tendència a menjar

per prevenir malalties

“Hi ha tota una branca de la indústria alimentària que es dedica a crear productes per prevenir malalties -explica Marius Robles-. La tecnologia actual ens permet desenvolupar cada cop més aliments que ajuden a la prevenció”, com per exemple els productes que contribueixen a disminuir el colesterol, o aporten calci per prevenir l’osteoporosi, només per posar-ne dos exemples. Toni Massanés, de Fundació Alícia, alerta del risc de “medicalitzar el discurs alimentari i acabar comptant calories i nutrients”. Per a ell, l’ideal és menjar sa, variat i equilibrat i recorda: “El nostre gust és un bon indicador de la salubritat dels aliments”.

La importància de l’origen

Explicar d’on ve el producte és un valor afegit

“Els consumidors ens hem tornat més racionals, cada cop fem menys compres d’impacte; al contrari, ho pensem tot molt, ho mesurem, esperem, valorem i planifiquem abans de comprar. Donem importància a coses que abans no ens importaven, com saber d’on surten els aliments”, diu Josep-Francesc Valls, que destaca que la gent vol conèixer la procedència del que menja i la traçabilitat -el camí que recorre el producte des de l’inici fins que arriba a la nostra taula-. “Fins i tot estan disposats a pagar més diners perquè aquest recorregut sigui el que ells volen”, destaca. Per tant, les empreses s’han de posar les piles per explicar-ho i respectar els processos que demanen els seus consumidors.

Impressores 3D per dissenyar menjar

Les impressores 3D són la gran promesa de molts sectors, l’alimentari inclòs, però encara els falta molt recorregut perquè siguin una realitat. L’empresa catalana Natural Machines va ser la primera de l’Estat a crear una impressora 3D que permetrà preparar menjar amb aquesta tecnologia, i l’ha batejat amb el nom de Foodini. Ara estan acabant de treballar amb els prototips, però ja tenen encàrrecs dels Estats Units i del nord d’Europa. Així es podran imprimir hamburgueses, pans, pasta o pastissos. Els experts asseguren que aquesta tecnologia canviarà radicalment el món de l’alimentació, tant a nivell professional com domèstic.

stats