Estils 27/05/2016

Periscope, l’últim boom de les xarxes

La retransmissió en directe a través del mòbil atreu moltes ‘celebrities’

Natàlia Costa
5 min
Des dels blaugranes Messi i Piqué, passant per celebrities de la música, el cinema o la passarel·la com Madonna, Mariah Carey, Ricky Martin, Aaron Paul, Ellen DeGeneres, Nick Carter o Tyra Banks, i fins i tot Michelle Obama, la dona del president dels EUA, s’han aficionat a Periscope.

BarcelonaSi Gerard Piqué no hagués utilitzat Periscope potser aquesta eina hauria trigat una mica més a fer el boom definitiu a casa nostra, però era només qüestió de temps. Què té aquesta xarxa, que se n’ha parlat tant? Amb una mica més d’un any de vida, Periscope s’ha instal·lat com una aplicació més per esgotar totes les possibilitats de la comunicació. Es tracta d’una xarxa propietat del gegant Twitter que permet compartir amb els nostres seguidors contingut de vídeo en directe, una nova manera de fer que la xarxa es faci realitat.

Què es pot retransmetre? Els usuaris, amb total generositat i altruisme, comparteixen amb la resta del món concerts, esdeveniments esportius, desfilades de moda, festes i qualsevol activitat que considerin que pot cridar l’atenció d’algú. Una bona colla de celebrities en són usuaris abanderats: Gerard Piqué (que va anunciar que deixava de fer servir l’aplicació per un “canvi de plans” que encara no ha transcendit), Madonna, Arnold Schwarzenegger, Ringo Starr, Tyra Banks, Aaron Paul, Jimmy Fallon, Mariah Carey, Justin Bieber i Michelle Obama en són alguns dels representants.

Des de la plataforma expliquen: “Ens vam entusiasmar amb la idea de descobrir el món a través d’ulls aliens. ¿I si hi poguessis veure a través dels ulls d’un manifestant a Ucraïna? ¿O veure com surt el sol des d’un globus aerostàtic a la Capadòcia?” La tecnologia fa la resta i l’usuari es converteix directament en una pseudocadena de televisió que ofereix contingut de manera gratuïta. Queda així obert el meló de la retransmissió en directe tant per als esdeveniments positius com per a abusos de qualsevol mena: a l’abril es va retransmetre una violació, i no fa gaire una noia francesa va emetre el seu suïcidi.

Com sempre que es tracta dels límits de la tecnologia, el debat omple els carrers. Per a Carlos Fernández Guerra, conegut ex community manager de la policia espanyola, Periscope té el valor afegit que permet “arrossegar el públic” de Twitter, i que té molta transparència, “potser massa”, a més a més de fer possible la interacció en viu. Els avantatges d’aquesta xarxa son bàsicament la immediatesa i la fugacitat, ja que al contingut només s’hi pot accedir durant 24 hores. A més, remarca que constitueix una eina d’emissió i comunicació fàcil d’utilitzar i gratuïta per a qualsevol internauta. “Un cop més la clau és la simplicitat i que evites intermediaris”, diu Fernández Guerra, que avisa que perfils personals i d’entitats puguin ser un mitjà de comunicació més: “Ara també televisant-nos el que l’usuari vulgui”.

La interacció

No té la mateixa opinió Juan Merodio, expert en màrqueting i xarxes socials i professor del màster Marketing Digital & Social Media de l’IL3, que creu que Periscope no representa cap novetat si es té en compte que el vídeo en streaming ja existia: “El que passa és que s’ha llançat una aplicació que és senzilla d’utilitzar i lligada a una xarxa com és Twitter”. Merodio limita la innovació a la interacció de comentaris i els “m’agrada” en temps real. “Personalment no m’acaba d’agradar gaire, veig més potencial en altres eines”, diu.

Per a Òscar Coromina, professor del departament de comunicació audiovisual i publicitat de la UAB, és especialment rellevant l’ús que n’estan fent els famosos. “Jo en destacaria sobretot que les celebrities han trobat en Periscope una nova manera d’estar en contacte amb els seus seguidors”, afirma. El que té d’innovació aquesta xarxa és, segons Coromina, que ofereix una emissió audiovisual i en directe, a més de ser en suport mòbil, un entorn en què fins ara aquest tipus de continguts tenien un espai residual. Aquesta aplicació triomfa, diu el professor de la UAB, perquè és una nova via d’entrar en contacte amb aquests personatges. Un dels avantatges és la facilitat per produir i transmetre contingut audiovisual especialment pensat per a telèfons mòbils.

Manipulació massiva

Però és un sistema que no està exempt de perill. Algun cas extrem de mal ús ha saltat a l’opinió pública. Fernández Guerra considera que un dels grans riscos és que ara la manipulació de la realitat es pot fer massiva: “Cadascú te la mostra com vol, i es juga amb percepcions, sense cap fiabilitat en l’honestedat o gestió professional de la informació”. Aquest risc s’afegeix a la possible invasió de la intimitat i a una desproporció en la cobertura de certs esdeveniments poc rellevants. Com a nota discordant, l’expert assenyala un fet ben curiós en la credibilitat de les imatges: com més amateurs semblen, més autenticitat i credibilitat guanyen.

La visió de Coromina és bastant diferent: “Els perills jo no els associaria tant al tipus de comunicació com a l’ús que en fa l’usuari”. I veu aquest tipus de casos extrems “extremadament anecdòtics”. De manera general, sosté, es respecta la intimitat i privacitat dels que estan sent gravats.

La població més vulnerable són els menors, que tenen la temptació d’utilitzar aquestes eines com fan amb Snapchat, per a distorsions com el sexting i el bullying. Però el perfil de públic no el formen només ells, sinó que pot ser qualsevol. “El problema és la rendibilitat o utilitat real que se n’obtindrà”, diu Fernández Guerra. Per a ell, estem immersos en una dinàmica en la qual tots volem demostrar que som cools i que som els primers que arribem a fer servir les eines que ens defineixen com els més techies ; però l’ex community manager de la policia apunta que el problema és que ningú sigui usuari de les seves retransmissions, com una televisió sense audiència. “Com que és tot molt transparent i les xifres són públiques, acaben fregant el ridícul”, diu.

Un futur prometedor?

Tot i les incerteses del futur, les previsions d’evolució d’aquesta xarxa passen, segons Coromina, pel fet lògic que es produirà un ús cada vegada més intensiu dels mòbils per accedir a contingut audiovisual, perquè “sembla una progressió coherent amb l’evolució de les aplicacions d’èxit que han anat apareixent amb l’entorn mòbil”. I assenyala que si Twitter representa el text i Instagram les imatges, Periscope és la pota que faltava: el vídeo. Ara caldrà comprovar-ne l’èxit, perquè aquesta xarxa no és única: competeix amb Meerkat, YouTube i Google Hangouts. “Haurem d’estar atents per si aconsegueix un ús massiu i provoca que canviem la nostra manera de comunicar-nos”, diu Fernández Guerra.

Sense intermediaris, passen a ser amos del missatge

Els famosos han trobat en Periscope una manera de comunicar-se i, si cal, d’explicar-se directament als seus fans. I d’aquí pot néixer un nou model comunicatiu. De fet, Piqué va justificar l’ús de Periscope assegurant que la premsa emet el que vol, i que ell prefereix ser amo del seu propi missatge. Igual que passa amb Instagram, les celebrities s’estimen més penjar la fotografia que ells mateixos han seleccionat i editat que no veure publicada una foto robada d’un paparazzi. Si es consolida, aquest canvi pot tenir un efecte en molts programes i revistes del cor. El professor Coromina explica que els usuaris actius de Periscope són els famosos, mentre que els fans o seguidors adopten un paper passiu. “Veient el tipus d’usuaris més populars de l’aplicació - celebrities -, intueixo que tot plegat ho podem englobar dins el fenomen fan. Són personatges que per la seva professió o activitat acumulen seguidors i fans, que també van a parar a Periscope”. ¿Pot ser a la llarga un gran Sálvame sense intermediaris?

stats