Estils 28/11/2015

Un glop de vi, una copa de cultura

L’associació entre el sector vinícola i el món artístic ve de lluny però ara es multiplica per promocionar nous productes, com l’enoturisme

Trinitat Gilbert
5 min
Un glop de vi, una copa  de cultura ‘Vi català. Passat  i present de futur’, al Born CC

BarcelonaL’escriptor William Shakespeare té un monument a la ciutat de Jerez perquè els veïns li agraeixen que fins a vuit obres seves facin referència als vins de la ciutat de Cadis. Ho explica el documental Jerez y el misterio del Palo Cortado, del director José Luis López-Linares, film que amb motiu del Most, Penedès Festival Internacional de Cinema del Vi i el Cava es va projectar a Vilafranca del Penedès a principis de novembre.

Si no fos per la càrrega emocional i cultural que tenen el vi i el cava, “ningú no en compraria i encara menys s’arribaria a pagar fins a 1.200 euros per una ampolla”, assegura el sociòleg Lluís Tolosa. El vi es consumeix perquè “hi afegim emocions, perquè pensem que farà més memorable un sopar romàntic, perquè ens farà disfrutar més d’una celebració i fins i tot perquè ens arriba a fer pensar que obrint aquella ampolla concreta de vi estarem vivint més la vida”, sosté Tolosa.

Així doncs, “com que no comprem vi pensant en el gust -sinó per tot el que comporta culturalment- el cinema i altres expressions artístiques són molt importants. La vinculació de vi i cultura és essencial”, opina Tolosa.

Tradicionalment el vi ha tingut com a primer referent per a la seva difusió les guies de paper. “El llenguatge audiovisual encara no l’ha fet servir com a eina comunicativa, quan pot ser-li una eina molt important”, diu Tolosa. I si no, una mostra: la zona vinícola de Califòrnia encara agraeix a la pel·lícula Entre copas la gran difusió mundial que li va fer, amb un guió que associava les varietats dels vins amb els sentiments en una road movie de dos personatges que visitaven els cellers per anar-se coneixent ells mateixos. “Napa Valley té vuit milions d’enoturistes bàsicament perquè la gent visita San Francisco”, assegura el sociòleg, que opina que Barcelona pot imitar la ciutat nord-americana com a destinació enoturística.

Un bon moment per al vi català

Tolosa, que acaba d’escriure el llibre Barcelona wine, coeditat amb la Diputació de Barcelona, sosté que la teoria d’associar cultura i vi és més important que mai, en un moment en què el vi ha desaparegut de la taula diària per aparèixer només els caps de setmana.

El director general de l’Institut Català del Vi (Incavi), Jordi Bort, indica que actualment el vi català viu un bon moment: “Tenim reconeixements a casa nostra, som líders en consum tant als canals d’alimentació com també al de l’hostaleria”. Per tant, la feina de difusió, en què “cal continuar treballant”, és important, perquè com més es coneix el vi més se’n consumeix. A més, difondre el moment àlgid de qualitat dels vins que elaboren els cellers de totes les denominacions d’origen catalanes és important, perquè encara hi ha una mentalitat antiga que associa la qualitat als vins forans.

D’aquí que Turisme de Barcelona hagi triat el Mirador de Colom, que rep més de 130.000 visitants anuals, per crear-hi un punt d’informació d’enoturisme i vins. L’objectiu és “difondre, promoure i vendre serveis turístics relacionats amb l’enologia i la cultura del vi i el cava de les comarques de Barcelona, perquè aquesta justament és l’associació que impulsem: Barcelona i enoturisme”, indica Jordi William Carnes, director general de Turisme de Barcelona.

Per la seva banda, l’enòfil i autor del blog Devinis, Joan Gómez Pallarès, sosté que si el vi no es difon “es convertiria directament en alcohol”. Dit amb unes altres paraules, totes les eines que es puguin fer servir per difondre el vi, que condiciona el nostre paisatge, són benvingudes perquè “ens hem allunyat de la cultura tradicional que situava l’ampolla de vi o el porró a taula cada dia”.

De fet, els mateixos cellers recorren a la història a l’hora de buscar nom per als seus vins. Així ho ha fet el Celler Avgvstvs Forvm, situat enmig de l’antiga Via Augusta romana, amb el vi Trajanvs Reserva 2010, amb què vol commemorar els 2.000 anys de la mort de l’emperador August. “Hem fet un vi negre potent i elegant, com va ser l’emperador en vida, i amb una criança de 20 mesos en bóta de roure francès i a partir de les varietats cabernet sauvignon, cabernet franc i merlot”, diu el director tècnic, Enric Roca.

A Girona, a El Celler de Can Roca, el sommelier Josep Roca indica que de “tot allò que la societat aguditza, com és ara la intel·ligència audiovisual”, el vi se’n pot beneficiar per a la seva difusió. “És una realitat que els mitjans audiovisuals són una eina imprescindible en la comunicació actual”, que conviuen amb els de sempre, i que junts són necessaris per al consum quotidià i cultural del vi.

Tastos de vins i maridatges

Joan Tarrada, president de l’Acadèmia Tastavins del Penedès, creada fa cinquanta anys per difondre els vins de la DO Penedès, explica la feina de l’Espai Penedès, obert a Barcelona fa un any al carrer Muntaner, a tocar de la Gran Via (per sota). “Cada dia fem tastos dels vins, Clàssic Penedès i cava del Penedès, maridats amb productes alimentaris de tot el territori, i ens trobem que hi ha molta gent, sobretot jove, que els desconeixia”. Xocolata, fuet, anxoves, mandarines, tots els aliments que es produeixen al país troben un vi, un Clàssic Penedès o un cava per ser maridats en tastos que també fan en altres idiomes, a més del català.

Tarrada indica que l’Espai Penedès es va pensar justament per crear cultura vitivinícola pròpia, perquè “si no coneixes el vi que es fa al nostre país, no l’estimaràs”. És una unió necessària, la del coneixement i l’estima, i per això Tastavins es va plantejar fa un any desembarcar a la capital de Catalunya, per explicar dia rere dia que la DO Penedès és una de les elaboradores de les millors ampolles del país. Cinc anys enrere, sosté Tarrada, “hi havia tant de camí per recórrer, perquè els vins catalans eren tan desconeguts”, que en poc temps “hem avançat força”. Però “encara hi ha feina per fer, perquè les estadístiques marquen que s’obren més ampolles de vins propis, però el punt de partida era molt dolent, així que encara cal treballar i molt la difusió”.

Per acabar, el vi i el cava també s’emmotllen a les tendències, com la del do it yourself (DIY), que té com a punt fort crear un objecte exclusiu que ningú més tindrà, perquè se l’has fet un mateix. En aquest sentit, Codorníu ha creat la web www.personalizatuanna.com per personalitzar les ampolles de cava Anna Codorníu a partir de sis dissenys diferents, inclòs un de fet per la dissenyadora de vestits de núvia Rosa Clará. A cadascuna de les ampolles es poden incloure textos personals. I per inspirar-se, la mateixa web mostra algunes frases possibles que poden servir com a model. L’ampolla costa 11,99 euros i hi ha la possibilitat de fer-ne tres o sis amb els dissenys DIY.

‘Vi català. Passat i present de futur’, al Born CC

L’Incavi ha instal·lat al Centre Cultural el Born de Barcelona l’exposició Vi català. Passat i present de futur, que es podrà visitar a partir de l’1 de desembre. “L’objectiu de l’exposició és posar a l’abast del visitant del Born Centre Cultural la història i l’actualitat del sector vitivinícola de Catalunya”, explica Jordi Bort, director general de l’Incanvi.

stats