Estils 22/02/2016

L’art de fer bona lletra

La cal·ligrafia i el ‘lettering’ s’imposen com a disciplines manuals en l’àmbit del disseny i la publicitat

Maria Almenar
4 min
L’art de fer  bona lletra

BarcelonaVivim una eclosió del do it yourself que contrasta amb la progressiva digitalització i tecnificació de molts processos de la vida quotidiana. Així, enmig de la febre pels ordinadors, les tauletes o els smartphones d’última generació, sobresurt una tècnica manual clàssica que ara es recupera amb força: la cal·ligrafia. En ple segle XXI, l’art d’escriure a mà de manera bonica reneix i es converteix en un nou modus vivendi per a molts professionals polifacètics que han pogut fer d’aquest art el seu ofici. Cartelleria, invitacions, pòsters... La cal·ligrafia es troba arreu, així com una altra disciplina que imita la lletra feta a mà, el lettering, que ja ha protagonitzat més d’un eslògan polític o publicitari.

Mestres cal·lígrafs

Abans de tot, què és cada cosa? Els professionals ens il·lustren. Oriol Miró, un dels cal·lígrafs més reconeguts a nivell internacional, resol el dubte: “Les lletres fetes a mà es poden fer de dues maneres: escrivint o dibuixant. Si escrivim a mà fem cal·ligrafia, si dibuixem fem lettering ”. Per tant, la cal·ligrafia és l’art d’escriure de manera artística a partir de diferents alfabets, i que requereix l’estudi i el coneixement d’unes tècniques concretes. “No hi ha retocs ni formes redibuixades. Ens mostren els traços tal com han sortit de l’eina d’escriptura”, explica.

Des de l’any 1994 l’Oriol es dedica professionalment a transmetre aquest art. El va aprendre a l’escola Elisava, mentre estudiava disseny gràfic amb el professor Keith Adams, considerat un dels millors cal·lígrafs del món. “Recordo perfectament que passava hores i hores fent deures i feines sense gaire vistositat, simplement per buscar les lletres i els espais entre lletres perfectes”, assegura. Influenciat també per l’obra de l’alemany Rudolf Koch, Miró va acabar fent classes, juntament amb el seu mentor, fins avui. “La cal·ligrafia és la meva passió i és la meva feina”, comenta. I continua: “Quan escric desaparec, literalment. No puc concebre un sol dia sense fer-ne”.

Els traços rítmics, vius i irregulars de l’Oriol s’imprimeixen en un extens currículum que inclou feines ben diverses com ara cobertes de llibres, alfabets medievals, decoració de façanes i murs, arbres genealògics i cartells promocionals per a la popular sèrie Joc de trons, de la productora HBO. Entre encàrrecs -l’últim li ha arribat d’Oslo-, l’Oriol passa l’estona lliure “escrivint mil textos” que vol escriure i “fent composicions personals”.

Cinema i escriptura

L’art digital pot conviure amb les manualitats. Un bon exemple es troba a la productora audiovisual OVNI, que dirigeix Queralt Antú. Entre la producció de documentals, espots publicitaris o videoclips musicals, la Queralt ofereix serveis de cal·ligrafia. Una passió iniciada ara fa 20 anys i que serveix de contrapunt al ratolí i als programes d’edició que utilitza cada dia, per aventurar-se en el món de les plomes, els tremps metàl·lics, els retoladors i els pinzells. “Sovint, quan crees cal·ligrafies belles, la gent et pregunta quina tipografia has fet servir. És un error ben comú”, explica com anècdota.

Entre els encàrrecs més visibles destaquen els logotips per al grup de música Blaumut o per al programa de TV3 Somiers. La cal·ligrafia també impregna el ram de la moda, amb dissenys exclusius per estampar en peces de roba, o el del cinema. En aquest àmbit, la Queralt va ser la cal·lígrafa de pel·lícules com Volavérunt, de Bigas Luna, i de la trilogia de Les maletes de Tulse Luper, de Peter Greenaway, entre altres films. “Fins i tot he fet de doble de mà, donant així veracitat a un film ambientat en una altra època”, conclou.

Nous professionals

La cal·ligrafia és un art mil·lenari que també atreu les noves generacions. És el cas de la dissenyadora gràfica Laura Massana, de 27 anys, que juntament amb el seu company programador Frede Garcia, que en té 29, ha fundat l’estudi Three Feelings. Un projecte gestat a Nova York, on van tenir l’oportunitat de nodrir-se d’experts en cal·ligrafia i lettering com Ken Barber, Paul Shaw i Laura Hooper. “Sempre m’ha agradat escriure bé i he aprofitat l’auge per treure’n partit”, assegura la Laura, que ha après la tècnica de manera autodidacta. Identitats de marca, capçaleres de pàgines web, postals o, fins i tot, invitacions de casament. “El client valora la personalitat que aporta perquè són lletres úniques fetes a mà”, explica. A més, aquesta disciplina sovint s’utilitza com a tècnica de meditació. “Em passo tot el dia davant de l’ordinador i quan faig cal·ligrafia desconnecto totalment. A mi em relaxa”, assegura.

‘Lettering’ comercial

Què tenen en comú l’eslògan Mediterràniament, d’Estrella Damm, i la marca política Junts pel Sí? En tots dos casos s’han utilitzat lletres dibuixades, en una nova tendència que s’instaura dins de la publicitat i el màrqueting de partits. ¿L’objectiu? Acostar el missatge a la gent. Així ho manifesta l’assessor polític Pau Canaleta: “Proximitat, modernitat, empatia, renovació com a col·lectiu... Són valors que fan que la política s’acosti a la ciutadania després d’una crisi duríssima”. En el cas publicitari, la finalitat varia. Segons Canaleta, “les marques busquen acostar-se a un públic jove, urbà i acostumat a una comunicació més subtil, lligada a un estil de vida”.

Amb tot, el fenomen, en aquests àmbits, podria ser passatger. “Sempre hi ha cicles, però crec que d’aquí un temps tornarà l’estil més clàssic”, conclou. La cal·ligrafia, però, està destinada a subsistir com fins ara. Especialment en les invitacions personals. “Quan veiem una lletra feta a mà, inconscientment connectem amb la persona que ho ha escrit i percebem que hi ha dedicat temps i cura”, assegura el cal·lígraf Oriol Miró. L’experiència ho demostra: “Les empreses d’esdeveniments que envien invitacions amb cal·ligrafia multipliquen per deu el nombre d’assistents previstos”. Qüestió de seducció.

També hi ha cursos destinats als principiants

Més enllà dels professionals, també creix el nombre d’interessats a aprendre cal·ligrafia i lettering per a usos domèstics com decorar espais de casa i personalitzar esdeveniments íntims. Per exemple, Oriol Miró en fa un online a través de la web www.domestika.com i la Laura de Three Feelings també ensenya als iniciats a utilitzar la ploma, les tècniques i les bases de composició artística. “Això permet a les persones explorar el seu vessant més creatiu, perquè posen ànima en el que fan”, explica. La febre va més enllà, ja que a través de www.threefeelings.com es poden adquirir kits de cal·ligrafia per practicar a casa mateix. Qui no n’aprèn és perquè no vol.

stats