Ara Estiu 27/08/2016

TV3, 8TV i La Sexta, els canals que més pateixen a l’estiu

La televisió en català perd més d’una cinquena part de l’audiència durant els mesos de juliol i agost

Albert Castellví Roca
4 min
El bon rendiment de First dates al juliol i a l’agost ha ajudat Cuatro a mantenir-se pràcticament estable a Espanya i fins i tot a créixer una mica a Catalunya.

BarcelonaEls canvis d’hàbits a l’estiu afecten també el consum de televisió. El juliol i l’agost són, amb diferència, els mesos en què els catalans i els espanyols passen menys minuts davant la pantalla, però a més, quan s’hi posen, sovint sintonitzen canals que durant la resta de l’any no miren tant. A grans trets, els canals generalistes són els que més es ressenten de l’arribada de l’estiu, mentre que els temàtics aprofiten aquesta època per arribar a nous públics, i en molts casos aconsegueixen millorar els seus registres habituals.

Entre les cadenes més perjudicades per aquest canvi de comportament dels espectadors hi ha TV3, que aquest estiu ha perdut una cinquena part de l’audiència que havia tingut durant la temporada. Així, entre el setembre i el juny la televisió pública va aconseguir, de mitjana, un 12,3% de quota de pantalla -el resultat més baix de la història-, però entre l’1 de juliol i el 26 d’agost ha caigut fins al 9,8%, cosa que suposa un descens del 20,1%. Entre els canals generalistes l’únic que ho ha passat pitjor que TV3 és 8TV, que ha perdut gairebé un terç de l’audiència, en baixar del 3,7% que s’havia anotat durant la temporada al 2,6% de l’estiu. El canal del Grupo Godó té una dependència molt forta dels seus dos principals programes, 8 al dia i Arucitys, i la seva absència durant l’estiu afecta de manera molt notable els resultats de la cadena.

TV3, 8TV i La Sexta,  els canals que més pateixen a l’estiu

Pel que fa a Espanya, la cadena que pitjor ho ha passat durant les últimes setmanes és La Sexta. El segon canal d’Atresmedia treu rendiment sobretot dels seus espais d’actualitat, però sense El intermedio, Salvados i El objetivo la seva audiència al conjunt de l’Estat ha passat del 7,4% de la temporada a un 6,1% a l’estiu. Aquest descens de més d’un punt representa perdre gairebé una cinquena part del share. Telecinco i Antena 3 també baixen, però ho fan de manera més moderada -perden menys del 10% de la seva audiència-, mentre que Cuatro ha aconseguit mantenir-se pràcticament estable durant l’estiu, i ha passat del 6,8% al 6,7%. El bon paper de First dates els últims dos mesos -al juliol va fer un 8,2% i ara s’ha enfilat fins al 9,4%, els seus dos millors registres mensuals- ha contribuït al bon resultat de la cadena, però caldrà veure si el programa és capaç de mantenir aquest rendiment a la tardor, quan hagi de tornar a competir amb El intermedio i El hormiguero.

Mentrestant La 1 és l’únic canal generalista que ha guanyat share, tot i que l’increment és minúscul, tot just una dècima. Des que es van acabar els Jocs Olímpics la mitjana mensual del canal públic s’està desinflant, però l’impuls de la competició encara es nota i ara mateix La 1 se situa en un 10,7% de quota a l’agost. Això suposa el seu millor resultat de la temporada, un fet excepcional entre els canals grans, que en general situen les dades d’aquest mes entre les més baixes de l’any.

El català s’enfonsa

A Catalunya tots els canals generalistes espanyols surten més ben parats que al conjunt de l’Estat en aquesta comparació entre els resultats estiuencs i els de la resta de l’any. Novament La Sexta és qui ho passa pitjor, però en aquest cas el seu descens és del 15% -enfront al 17,8% a Espanya-. Telecinco i Antena 3 perden respectivament el 3% i el 4,9% de la seva audiència, mentre que Cuatro, que a l’Estat patia una lleu baixada, guanya dues dècimes a Catalunya. La quota de La 1 també va a l’alça, el 7% al 7,6%.

L’altra cara de la moneda és el descens generalitzat dels canals catalans. Més enllà de TV3 i 8TV, els temàtics també pateixen molt a l’estiu: Esport3 ha caigut de l’1,1% que tenia entre el setembre i el juny al 0,8% al juliol i l’agost, el 3/24 ha baixat de l’1,6% a l’1,4% i el Super3/33 de l’1,3% a l’1,2%. Tot plegat provoca que el share del català a la televisió, que durant la temporada regular és del 20%, se situï ara al 15,7%. Dit d’una altra manera: si durant el curs a Catalunya un de cada cinc espectadors mira televisió en català, a l’estiu no ho fa ni un de cada sis.

Els temàtics, a l’alça

La tendència a la baixa dels canals secundaris de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) no és compartida per la resta de temàtics. Mirant les audiències en l’àmbit estatal, l’únic que baixa a l’estiu és Discovery Max, que passa del 2% a l’1,9%. La resta o bé es mantenen estables o bé s’enfilen, i alguns notablement: Energy guanya quatre dècimes -un 25% de la seva audiència habitual-, FDF també -i creix un 10%- i Teledeporte triplica la seva audiència gràcies als Jocs Olímpics, ja que passa del 0,8% de la temporada al 2,4% de l’estiu -tot i que, com La 1, està caient en picat des del final de la cita de Rio.

A Catalunya, novament, aquesta tendència es potencia: Teledeporte quadruplica resultats -del 0,5% a l’1,9%-, Energy guanya mig punt i FDF set dècimes. Curiosament els únics temàtics que cauen a Catalunya són Disney Channel i Boing, que igual que el Super3 no aconsegueixen treure profit de les vacances escolars. Sí que ho fa, en canvi, Clan, que passa de l’1,8% que té durant la temporada al 2,1% de l’estiu.

stats