El bany més ‘eco’

La cultura sostenible s’estén a la platja amb nombroses propostes de disseny que no abandonen el seu compromís amb el medi ambient

Teixits reciclats, materials biodegradables, primeres matèries orgàniques, producció local i principis ètics. Aquests són alguns dels valors que regeixen la nova fornada de marques especialitzades en moda de bany i altres accessoris indispensables a la platja i a les piscines. Tots plegats són els responsables de conformar un look d’estiu més respectuós amb la natura.

D’envàs a banyador

No és cap novetat que dels residus més superflus que llencem cada dia en sorgeixin noves reutilitzacions. Potser sorprèn que una d’aquestes segones vides de les deixalles sigui donar forma a un banyador d’inspiració esportiva. La firma allSisters predica amb l’exemple. “Totes les nostres peces de bany s’elaboren amb teixits reciclats que deriven de plàstics postconsum”, explica Patricia Caballero, fundadora i dissenyadora de la marca. Aquestes primeres matèries reutilitzades són d’alta qualitat, provenen d’Itàlia i compten amb la certificació Made in Green by Oeko-Tex®. Una acreditació que corrobora l’absència de substàncies nocives i que les peces estan fabricades en instal·lacions respectuoses amb el medi ambient i en un entorn de treball socialment responsable. “Intentem transmetre una consciència sobre la situació mediambiental actual en la indústria de la moda, i aportar-hi el nostre granet de sorra”, continua la Patricia. Materials lleugers i suaus es combinen amb altres de resistents i de més durabilitat per crear cada peça. L’estètica, evidentment, no en queda al marge. “Com a amants del surf que som, dissenyem un producte que resisteixi la pràctica de l’esport i que alhora sigui femení”, matisa. Funcionalitat al servei d’un disseny innovador vinculat amb el mar.

Protecció del sol

La firma mallorquina Suro -un nom inspirat en la bombolleta que els nens utilitzen per aprendre a nedar- també utilitza els mateixos teixits amb certificat ecològic. La licra és el component principal. “La capa exterior és un teixit italià sostenible fet amb Econyl, una poliamida que s’obté amb material reciclat, i la licra interior és espanyola i no té substàncies nocives”, explica Margarita Payeras, creadora de Suro. Hi ha una característica de les seves peces de bany que no passa per alt: protegeixen del sol gràcies al seu factor de protecció 50+ UPF. “Tot i que no és exclusiu de la nostra marca, és un fet que m’agrada destacar perquè creiem en un bany respectuós i al mateix temps saludable”, afegeix.

Els de casa, primer

El consumidor cada vegada està més conscienciat del valor de la producció local com un dels paràmetres a tenir en compte en la tria d’un producte. Per això, la majoria de les marques tornen a apostar per la indústria de casa, que prioritza les condicions laborals, el detall i l’artesania. El cas de la moda de bany no n’és una excepció. La firma Bohodot és un projecte comú entre mare i filla nascut l’any 2012 en plena crisi econòmica: Peque de Fortuny -que va treballar 15 anys a TCN- i Cristina Torras, que es reparteixen les feines de disseny i comercialització d’aquesta firma d’estètica boho chic amb models de tuls, brodats i volants. “Volíem donar feina a aquells que l’havien perdut durant la crisi”, afirma la Cristina. Enguany han presentat una línia infantil i per al 2018 tenen un nou repte: “Oferir biquinis amb teles reciclades d’aquí”, conclou la Cristina.

Més enllà del banyador

Xancles d’estil flip-flop elaborades amb neumàtics reutilitzats, bosses de platja que utilitzen les veles dels vaixells, tovalloles de platja teixides a mà amb materials sostenibles... o, fins i tot, sabates veganes, com és el cas dels dissenys de Mireia Playà. “No utilitzem cap material d’origen animal”, assegura contundentment la fundadora de la marca. El calçat verd s’elabora amb components sintètics de qualitat utilitzant les últimes innovacions tecnològiques en estètica i transpiració. “Això fa que no s’hagi de sacrificar cap animal”, continua. La Mireia ha mamat el negoci del calçat del seu pare, i en el seu projecte volia trencar esquemes barrejant un disseny juvenil i desenfadat, la consciència sostenible i les seves creences. “En aquell moment jo començava a ser vegetariana i no em vaig sentir còmoda havent de treballar amb pell”, recorda.

Ulleres sostenibles

Més enllà dels complements de fusta com els rellotges o les ulleres, hi ha altres marques que fan ús de la sostenibilitat. Per exemple, la jove firma Neubau, d’origen austríac, però amb seu a Barcelona. La cultura urbana i el respecte per l’entorn i el medi ambient són els seus pilars. En aquest sentit, les ulleres estan produïdes amb el material naturalPX patentat per la marca. “És un polímer ecològic que s’utilitza en la fabricació de les muntures. Un material orgànic i renovable que es basa en un oli extret de les llavors de la planta de ricí”, explica Montse Gil, cap de màrqueting de la firma a l’estat espanyol.

L’aposta per aquest material no altera les característiques ni l’aparença externa de les ulleres. “Segueixen sent còmodes, lleugeres, flexibles i resistents”, matisa. A més, tots els accessoris també es produeixen amb materials sostenibles: “El paper del cartró de la capsa es produeix a partir de la fusta de boscos certificats i la camussa a partir d’ampolles reciclades”, destaca la Montse. Finalment, aquest compromís va més enllà de la producció: “La firma també dona suport a diversos projectes urbans que preserven la natura a les grans ciutats com horts urbans, façanes amb vegetació o la plantació d’arbres en parcs i jardins”, conclou. La filosofia see & dogood -veure-ho i fer-ho bé- desenvolupada de manera coherent.


Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT