24/07/2016

De nit o de dia? “A les dotze de la nit corre el diable sota el llit”

2 min

A la nit el trànsit disminueix un 60%, però un 42% dels accidents mortals passen quan és fosc, segons un estudi de la Fundació CEA de Seguretat Viària. De fet, la somnolència nocturna és la sisena causa de sinistralitat. A Europa els accidents que passen de nit provoquen un 37% de les víctimes mortals a la carretera. L’ Anuari estadístic d’accidents de trànsit que acaba de publicar el Servei Català del Trànsit explica que dels 261 morts que hi va haver l’any passat, 48 van morir a la franja horària que va de les deu del vespre a les sis del matí.

A l’estiu la temptació de conduir de nit per evitar la calor és molt gran. Però els humans estem fets per funcionar amb llum diürna i l’alteració dels cicles biològics pot ser perillosa. Primer, per la son. Un de cada 50 conductors té son crònica i un 5% de la població té símptomes relacionats amb l’apnea de la son. Un 97% dels que la pateixen tenen un nombre d’accidents de trànsit set vegades superior, cosa que significa un 11% del total de la sinistralitat viària a Catalunya. Amb el cansament, segons diversos estudis, els reflexos es veuen afectats i l’efecte és semblant a conduir amb un nivell de 0,5 g d’alcohol a la sang.

Segon, per la visibilitat. De nit es perden sis metres de profunditat de visió per cada 15 quilòmetres per hora. A 30 per hora l’atenció visual queda focalitzada a uns 570 metres; a 100, al voltant dels 150... El problemes d’il·luminació de la via per on circulem, o les mancances del mateix vehicle que conduïm també poden afectar. Evitar la fatiga (alguns cotxes porten sistemes per detectar-la) - que incrementa en un 86% el temps de reacció i que és la quarta causa de mortalitat a les carreteres d’aquí -, modificar la velocitat periòdicament, variar el punt de visió, reposar cada dues hores o mantenir l’habitacle fresc i ventilat són alguns consells per conduir de nit. Però el millor és no fer-ho.

stats