04/02/2016

Fer alumnes autònoms pensant i aprenent

2 min

PER ALS QUE PENSEM que aprendre és un luxe permanent, aprendre dels que ensenyen a aprendre és un privilegi al quadrat. Utilitzo l’expressió matemàtica per celebrar la sort d’haver conegut Neus Sanmartí, pionera i veterana doctora en didàctica de la ciència. Apassionada per les matemàtiques, avorrida de com s’ensenyen massa vegades.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Una idea central de l’entrevista, que podreu llegir diumenge, és l’oportunitat que ens ofereix el nou món, on la informació ja és accessible a tot arreu, perquè l’escola es concentri en una cosa més important: el coneixement. No parla d’abaixar el llistó d’exigència, sinó d’apujar-lo. Estirar tots els alumnes cap amunt, no conformar-se amb cap fracàs ni permetre als excel·lents que s’acomodin a fer el mínim per adaptar-se a la mitjana. Diu la Neus: “Si no t’agraden els alumnes i no tens la confiança que tots poden aprendre, no t’hi fiquis”.

Tot i que té edat per ser una àvia feliçment jubilada, la Neus col·labora amb escoles que innoven; té claríssim que toca canviar molt els centres. Des de l’arquitectura, distribució d’espais, grups d’edats diverses, fins a la manera de treballar. “No perdem temps fent divisions de tres xifres, aprenguem què vol dir dividir”, afirma. “Hem d’ensenyar als alumnes a ser autònoms pensant i aprenent”, conclou. Com? “Cal aprendre amb problemes reals, oberts i complexos”. I això es pot fer? “Sí, a casa haurien de buscar informació i a classe fer els deures”.

Poder innovar aprofitant l’energia, passió i veterania dels mestres més experts, com la Neus Sanmartí, és una sort que no podem desaprofitar. Ja cal que visquem aquesta oportunitat amb ganes i alegria.

stats