EMPRENEM
Balears 10/12/2016

Foodfriends, quedam per dinar o per sopar?

Una start-up dissenya una eina tecnològica per trobar el restaurant que més ens agrada i la gent amb la qual volem seure a taula

i
Enric Culat
5 min

VIVIM EN UN món globalitzat on sovintegen els desplaçaments, els viatges i les sortides de la nostra ciutat o de l’entorn més pròxim. Tot passa aviat, quasi sempre tenim pressa i ens estressam només de pensar totes les coses i reunions que tenim programades al llarg de la jornada. Vivim rodejats de gent, però quasi mai tenim temps de seure i compartir tranquil·lament una estona amb les persones que més ens importen. A Foodfriends s’han decidit a recuperar el costum de seure al voltant d’una taula i compartir una estona amb els altres. Ha nascut una aplicació tecnològica que no només permet trobar el restaurant al qual voldríem anar, sinó també la gent que ens agradaria tenir a la taula.

LA IDEA VA néixer fa dos anys fruit de l’experiència personal de Jan Marks, el fundador de Foodfriends: “Sempre m’ha agradat viatjar, la gastronomia i provar restaurants nous, però sovint, quan era lluny de casa, m’he trobat completament sol en una ciutat, dins un restaurant bonic, amb menjar bo, veient com al voltant meu altre gent sí que compartia coses i s’ho passava bé, mentre jo l’únic que feia era llegir el diari o mirar el correu electrònic en el meu smart phone”. Jan va decidir posar remei a aquest tipus de situacions, que ell qualifica d’“un poc patètiques”, i en tornar d’un d’aquests viatges de solitud va reunir la família i els amics a ca seva i els va proposar un brainstorming per tractar d’esbrinar com aconseguir, cada dia, “el millor sopar de l’any”. Després de moltes argumentacions i discussions, que per cert es van fer al voltant d’una taula de cuina, Jan va arribar a la conclusió que almenys el 50% de la satisfacció d’un sopar és la companyia.

DIT I FET. Un cop cuinada la idea, es tractava de parar la taula, però també de donar un tarannà o una personalitat pròpia al projecte. Menjar però, sobretot, gaudir cada dia del millor sopar i de la millor vetllada. Per això va néixer Foodfriends, una start-up mallorquina que ha creat una aplicació amb la finalitat “principal” de compartir taula, però amb moltes altres possibles finalitats “secundàries”. Bàsicament, es tracta d’una aplicació que pretén ajudar a trobar gent per anar a fer un àpat. S’hi inclou el concepte de ‘contactes’, però aquesta no és la prioritat, matisa l’impulsor.

ELS MOTIUS PER fer servir Foodfriends poden ser múltiples: trobar un comensal a qui agradi la bona cuina o un ‘tipus’ de cuina específica; veure un partit de futbol al voltant d’una taula; fer amistats o conèixer gent després d’arribar a una ciutat, no necessàriament per ‘lligar’ sinó per compartir afinitats; establir bones relacions amb el veí del nostre immoble mentre ens cruspim un bon plat, especialment si ens acabam de mudar de casa i encara no coneixem ningú; posar en contacte diversos viatgers en una mateixa ciutat; recuperar velles amistats de les que feia temps que no sabíem res o alternar el menú diari d’un hotel amb una experiència ‘diferent’ que inclogui fer amics nous. Jan Marks opina que “fer un àpat amb gent autòctona t’obre absolutament el concepte de ciutat i pot canviar el sentit de les nostres vacances”.

L’APLICACIÓ JA ESTÀ disponible per a dispositius mòbils tant pel sistema iOS com Android. El sistema funciona de la manera següent: podem començar cercant el restaurant que més ens interessi, d’entre una llista d’establiments proposada des de Foodfriends però que pot anar creixent amb la col·laboració de tothom. Un cop ja l’hem trobat, llavors l’oferim a més persones per anar-hi junts, amb amics, coneguts o desconeguts, però amb els que pensem que ens agradaria compartir taula, per la raó que sigui, i que també figuren en un llistat d’usuaris de l’aplicació, cada un amb el perfil corresponent. Una altra opció és guaitar primer els perfils dels usuaris i després convidar-los a anar a un restaurant, és a dir, primer escollir la companyia i després el lloc per anar a fer la menjada. Cada usuari disposa d’un perfil amb dades genèriques sobre l’edat, el sexe, la professió, els interessos i una foto seva. Una vegada s’han constituït els grups d’usuaris per anar a un restaurant, llavors poden xerrar entre ells a través d’un xat restringit per acabar de posar-se d’acord, compartir fotos del restaurant, triar el menú i fins i tot canviar d’establiment, a darrera hora, si un dels comensals fa una proposta encara millor que provoca que tots canviïn d’opinió.

RESPECTE DELS RESTAURANTS, l’aplicació ja en té uns 300 de registrats a Mallorca, a més d’una cinquantena a Austràlia i 30 més a Lisboa. La idea és internacionalitzar el projecte tant com sigui possible, aprofitant la filosofia de “fer amics” a l’estranger gràcies als viatges dels usuaris. Si un restaurant no figura a l’aplicació, s’hi pot incloure ràpidament: només s’ha de redactar una petita fitxa explicativa amb la classe de cuina que ofereix, preus orientatius, alguna fotografia i, per descomptat, l’adreça i la forma de contacte. També es pot filtrar o enfocar la recerca segons els nostres interessos, per exemple cercant restaurants d’un estil de cuina específic o perfils d’usuaris concrets. L’aplicació permet cridar per telèfon al restaurant un cop decidit l’establiment i el nombre de persones. De moment, la reserva es fa telefònicament, però els informàtics estan desenvolupant un sistema de veu IVR perquè sigui el servidor qui cridi al restaurant, a través d’una gravació automàtica que permetrà especificar el nombre de comensals, el dia i l’hora.

PEL QUE FA al model de negoci, Foodfriends cobrarà a partir de l’any vinent un euro als restaurants per cada usuari segut al seu establiment. “És un preu tan baix que pensam que els propietaris dels restaurants no s’ho pensaran dues vegades. L’usuari no pagarà res per l’aplicació, és completament gratuïta per a ells”, recalca Jan Marks. De moment encara no s’hi ha apuntat gaire gent perquè l’aplicació fa molt poques setmanes que és operativa. L’empresa està ubicada físicament en un petit local de Palma Activa al centre de la ciutat.

EL MES PASSAT Foodfriends va ser present a la Web Summit 2016 de Lisboa, una de les trobades d’emprenedors i start-ups més importants del món. Allà van presentar el seu projecte i també aprofitaren per intensificar la recerca d’inversors mitjançant converses amb business angels, mentors i altres emprenedors. “Jo crec que la nostra eina pot contribuir a canviar els models turístics -apunta Jan Marks-, perquè la gastronomia és el tercer factor que més influeix sobre la satisfacció dels viatgers, després del sol i la platja”. Explica que a Europa hi ha uns 500.000 restaurants amb més de cinc empleats. A Mallorca hi ha 3.000 establiments d’aquesta mena, mentre que a tot el món la xifra total podria ascendir a 1,5 milions. El líder mundial en reserva de restaurants per internet és OpenTable, amb una aplicació en la qual figuren 50.000 restaurants.

LES EXPECTATIVES DE Foodfriends són ambicioses, ja que s’han proposat aconseguir 80.000 restaurants a la seva aplicació d’aquí a tres anys, de manera que així superarien les reserves d’OpenTable i, per descomptat, les d’altres competidors com TripAdvisor i ElTenedor. “Foodfriends pot funcionar molt bé en llocs urbans, perquè a la gent li agrada provar coses i fer servir les tecnologies. La nostra gran diferència és que cercam el ‘poder social’ de la menjada, més que la reserva de la taula en si mateixa”, puntualitza el creador de Foodfriends.

ENTRE FINALS DEL mes de gener i principis de febrer de 2017 l’start-up mallorquina ha previst organitzar a Palma una reunió internacional orientada als emprenedors gastronòmics, propietaris de restaurants i plataformes web per tal de debatre propostes i exposar projectes semblants al de FoodFriends. Jan Marks garanteix que la trobada es farà menjant, tots al voltant d’una taula, com no podia ser d’una altra manera.

stats