EMPRENEM
Balears 30/10/2016

Un programari amic que ajuda els hotels a fer clients

Hotelinking crea una eina automàtica de connexió al wifi a través de Facebook i ofereix Big Data a disposició dels empresaris hotelers

i
Enric Culat
6 min

UNA DE LES primeres coses que fem després d’arribar a un hotel i de desfer la maleta és mirar d’esbrinar si l’establiment disposa d’internet o no i si tenim wifi a l’habitació. El més normal és que abans, a la recepció, ens haguem preocupat de demanar un usuari i la contrasenya, imprescindibles per connectar-nos dins de l’establiment. Sovint, però, les sorpreses comencen quan descobrim que la contrasenya no funciona, que la navegació és massa lenta, intermitent, o que simplement no hi ha cap connexió possible. Llavors és quan la sorpresa es transforma en incomoditat. De què serveix un hotel confortable si no ens podem connectar a la xarxa?

ARA, AMB HOTELINKING, les coses seran molt més senzilles i ràpides, i ja no caldrà demanar a recepció res que estigui relacionat amb la connexió a internet. Just en el moment de començar a navegar s’obrirà una pàgina d’aquesta empresa, que ens oferirà dues possibilitats de connexió gratuïta: a través del nostre Facebook personal o, si no, després d’omplir un breu qüestionari que automàticament ens possibilitarà l’accés a la xarxa, sense que haguem de barallar-nos amb el recepcionista ni teclejar sense parar contrasenyes que som incapaços de recordar.

PERÒ ALLÒ REALMENT important no passa dins l’hotel sinó al nigul d’internet, després de la connexió i que donarà pas a moltes més coses, no gaire evidents al principi però de molta transcendència i gran utilitat amb el pas del temps, tant per a l’hoteler com per a Hotelinking. És una start-up mallorquina especialitzada en la creació de programari d’hoteleria i el processament de Big Data. Es tracta d’aprofitar aquestes dades per generar un nou canal de venda diferent del que normalment fan servir els hotels, totalment automatitzat i fonamentat en el nivell de satisfacció dels clients, per tal d’augmentar el nombre de reserves i, en conseqüència, la rendibilitat dels establiments.

HOTELINKING ES VA posar en marxa a principis d’aquest any, tot i que abans els seus creadors i socis, Daniel Alzina i Xisco Lladó, ja feia temps que pensaven en una idea que finalment els va fer guanyar, el juny passat, el premi Eureka que anualment atorga l’Ajuntament de Palma. Des de llavors ocupen un local de Palma Activa al carrer d’en Bosch de Palma. Gràcies al premi, la seva feina i el boca-orella, l’empresa ha entrat en la fase de desenvolupament i comercialització del producte. Daniel Alzina n’és el director general i el responsable de vendes i màrqueting, i Xisco Lladó és el desenvolupador principal, tasca a la qual també es dedica un tercer empleat de l’empresa, Jaume Ferrer, a més de tot un seguit de col·laboradors, business angels, inversors i empreses subcontractades.

DANIEL I XISCO defineixen Hotelinking com “una eina tecnològica i de màrqueting” per tal que les cadenes hoteleres i els establiments del sector, tant grans com petits, puguin vendre més, de manera directa i a través de les seves webs corporatives, que són el canal “més rendible” comparat amb tots els altres. Per fer-ho, l’empresa mallorquina proposa un sistema totalment automatitzat que es posa en marxa a partir del moment que l’usuari d’un hotel entra a Facebook i hi recomana l’establiment, simplement compartint-lo amb els amics de les xarxes socials. Els creadors de Hotelinking propicien l’ús de Facebook facilitant la connexió automàtica al wifi de l’hotel, just en el moment que l’usuari entra en aquesta xarxa social. Si el client de l’hotel no disposa de compte en aquesta xarxa, llavors hi ha l’opció d’omplir un qüestionari que igualment acaba amb una connexió gratuïta a internet. En tots dos casos, sigui a través de Facebook o gràcies al formulari de preguntes, l’usuari rep una pregunta en la qual es demana expressament el consentiment perquè Hotelinking i l’hotel puguin emprar una sèrie de dades bàsiques, com ara el nom, el correu de contacte i la data de naixement.

ES TRACTA D’UNA informació “elemental” que possibilita que l’usuari pugui rebre internet gratuïtament; “substancial”, perquè l’hotel, en el futur, organitzi campanyes de fidelització; i “valuosa”, perquè l’empresari hoteler pugui fer tractes directes amb els clients i s’estalviï les despeses amb tercers, agències i portals de reserves que, a més de no compartir informació dels usuaris, es queden una comissió per cada reserva. Daniel Alzina argumenta que els clients “arriben als hotels sense informació de contacte i el que volen els establiments es justament obtenir-ne dades per mirar de fer-los tornar. En aquest sentit, l’eina que ofereix Hotelinking és perfecta per aconseguir-ho, ja que captura i processa totes les dades”, recalca.

SEGONS LES XIFRES de l’empresa mallorquina emergent, gairebé el 70% dels usuaris que fa servir aquesta eina es connecta al wifi de l’hotel a través de Facebook, mentre que la resta ho fa a través d’un qüestionari. Traduït en doblers, la publicitat que guanya cada hotel, gràcies al Facebook, suposa uns 50.000 euros, assegura Daniel Alzina. I posa com a exemple una cadena hotelera de la qual prefereix no dir el nom, però que està ubicada a Mallorca i que va passar de tenir 100 correus electrònics (que havia recollit a través dels seus propis mètodes), al llarg de l’any passat, a tenir més de 70.000 comptes després de fer servir l’eina de Hotelinking. L’increment ha permès a aquesta cadena tenir una base de dades molt important, amb què podrà fer màrqueting amb vista a la propera temporada. “Això suposarà un augment de la seva rendibilitat, entre un 20% i un 30%, afirma Daniel Alzina, gràcies als clients que repetiran estada i també gràcies a l’estalvi de la comissió que cobren les agències i els intermediaris (ja que, a partir d’ara, les vendes les podran fer ells directament)”. Encara més dades: amb 70.000 correus electrònics, un hotel pot arribar a incrementar entre un 2% i un 3% el nombre de clients, fet que suposa una rendibilitat de fins a 500.000 euros a l’any, per a un hotel, i de 3 a 4 milions d’euros per a una cadena hotelera.

EL MODEL DE negoci de Hotelinking es fonamenta en la quota que cobra a cada hotel que contracta els seus serveis, fins ara uns 200 establiments, principalment de Mallorca però també de la resta d’Espanya i d’altres llocs del món, com el Perú, Dubai, Anglaterra, Alemanya, entre d’altres. “Hem començat per Mallorca, però en el futur ens agradaria internacionalitzar-nos i incorporar altres tipus d’establiments, com per exemple restaurants”, explica el director de Hotelinking. Les quotes oscil·len de 80 a 600 euros, segons les dimensions de cada hotel i en funció del valor afegit que els establiments obtinguin a canvi. Les dades dels clients són propietat de Hotelinking, però aquesta empresa les cedeix als hotels per tal que puguin explotar-les. De vegades costa fer entendre tots aquests beneficis, es queixa el director de Hotelinking. “Als empresaris hotelers els agrada innovar, però sovint no saben com fer-ho. Les empreses petites solen tenir més ganes que no les grans cadenes hoteleres”, explica Daniel Alzina.

AL PRINCIPI, EL sistema també incloïa la plataforma de Twitter, però després es va desestimar perquè només tenia una repercussió del 2%, davant del 98% que preferia el Facebook, considerada una xarxa més personal i vinculada a temes d’oci. Hotelinking estudia, però, ampliar els canals de comunicació en el futur. De moment, cada 30 segons, l’empresa estalvia automàticament 500 correus electrònics als usuaris, els felicita per l’aniversari, els ofereix descomptes als hotels i els demana valoracions després de cada estada. També es poden fer campanyes per coses més especifiques. “Nosaltres no tenim servidors propis, tot és al nigul i exigim els hotels que disposin d’una infraestructura de cobertura telefònica adequada”, explica Xisco Lladó, responsable de programació.

ELS PLANS DE l’empresa consisteixen a aconseguir inversors i a arribar a una cartera de 10.000 hotels, amb una facturació d’entre 10 i 15 milions d’euros anuals. Des de Hotelinking també aposten per la col·laboració amb altres empreses i start-up del sector, com ara BookingsXL, que ofereix consultoria per mirar d’augmentar la captació de clients a través dels seus llocs web. “Encara som petitets, però creiem que estam molt ben posicionats tecnològicament, tant pel que fa al producte com per les vendes, per tal de trobar inversors i créixer molt més”, diu Daniel Alzina. El guardó de PalmaActiva ha disparat la feina. Les idees i els projectes han donat pas als plans de negoci, les vendes i les tasques de programació, però cal cercar inversió i promocionar encara més l’empresa. I és que del nigul d’internet, que tecnològicament possibilita tantes i tantes coses, no en cauen els doblers. Almenys per ara.

stats