Publicitat
Publicitat
image-alt

GREGORIO LURI

Felisberto

He anat a Montevideo a seguir com un perdiguer les empremtes de Felisberto Hernández, que és com buscar als racons de la ciutat les estranyes plantes que germinaven als amagatalls de la seva ànima: “En un...

Un acre de terra a Middlesex

Escric aquest article a Montevideo, una ciutat que, encara que només sigui per les seves llibreries de vell, ja es mereix un viatge. Hi he trobat una joia, Las escuelas nuevas italianas, de Concepción...

Filosofia d’estiu (i V)

Ocell. Johann Kaspar Lavater, La physiognomie : L’home és lliure com un ocell a la seva gàbia. Posseeix la seva esfera d’activitat i mobilitat... que no sabria superar. Ovella. Així resumeix la vida humana...

“No li posis deures al nen”

“No li posis deures al nen, que té extraescolars”, li deia al final del curs passat una mare al mestre del seu fill. Cal prendre’s seriosament aquestes paraules perquè, per a les famílies que s’ho poden...

Filosofia d’estiu (IV)

El gos d’Alcibíades. Alcibíades es va convertir en el centre d’atenció de tots els atenesos, de manera que per on passava s’aixecava immediatament una polseguera de comentaris sobre la seva persona. Per...

Reflexió sobre una absència

Quan era arquebisbe de Nova York, el cardenal John O’Connor (1920-2000) va animar els directors de les escoles públiques a enviar els seus pitjors alumnes a les escoles catòliques. “Els assegurem l’èxit”,...

Filosofia d’estiu (III)

Formiga. A Humà, massa humà, Nietzsche es pregunta si potser la formiga al bosc no s’imagina que ella és la fi de l’existència del bosc. El gall (i Sòcrates). El primer gall de la història de la filosofia...

Carta al St. John’s (i II)

Mr. Nelson, fa uns mesos vaig conèixer un filòsof nord-americà que havia estudiat al St. John’s i immediatament em vaig interessar per la seva opinió sobre la seva formació. Em va assegurar que els Johnnies...

Filosofia d’estiu (II)

Bèstia: Diu Aristòtil que “aquell que no és capaç de viure en comunitat, és una bèstia o un déu”. Pascal se’n fa ressò: “L’home no és ni àngel ni bèstia, i qui vol fer d’àngel fa la bèstia”. Bou: Recullo...

Carta al St. John’s (I)

Christopher B. Nelson, President of St John’s College 60 College Ave, Annapolis, MD 21401 Benvolgut Mr. Nelson, No he gosat escriure-li directament perquè he pensat que el que li vull dir s’expressa...

Filosofia d’estiu (I)

Els proposo per a aquest estiu una mena de diccionari zoosòfic. Espero que, en primer lloc, els resulti amè i, en segon lloc, no només amè. Abella. Els filòsofs han parlat molt de “la república industriosa”...

La transferència (i II)

Charles Peirce parlava de l’existència de “tres universos de l’experiència”: el de les idees, el de les coses i el de les relacions entre idees i coses. Podríem veure la transferència com el desenvolupament...

La transferència (I)

Tots estem d’acord que l’escola ha de garantir que el que s’ha après portes endins s’aplicarà portes enfora. Doncs bé, la capacitat per projectar el que sabem més enllà del context d’aprenentatge és el que...

Reivindicació de la 'politeia'

Els grecs disposaven d’un concepte polític que a nosaltres ens falta: el de politeia. El van definir com “l’ànima de la comunitat”. De vegades es tradueix per règim. És una traducció correcta si entenem...

Memoritzar o entendre? (i II)

La memòria no és un blindatge contra la comprensió sinó, ben al contrari, és una facultat que cal aprendre a utilitzar per facilitar la comprensió. Això és el que sempre hem sabut i el que deia Bloom amb la...

Experiència i educació

Un desig no és un fet. Per aquesta raó no tenim l’altura dels nostres somnis, sinó la de les nostres conductes. La realitat del desig més noble no és, en tant que desig, superior a la del més trivial. La...

Memoritzar o entendre? (I)

“Memoritzar o entendre?” Aquesta era la disjuntiva excloent que recollia un titular d’aquest diari el dia 26 de maig, com si fos impossible memoritzar i entendre. “¿Què és més eficaç en matemàtiques,...

Parlem del ‘Bullying’ (II)

Tots sentim la necessitat de veure’ns a nosaltres mateixos com a portadors de valors, propietaris d’algun tret estimable, sigui físic, intel·lectual, moral, artístic o d’un altre tipus. Però com que vivim...

Maquiavel, teòric del procés

"Quan la fortuna vol que un poble no confiï en ningú, és que ha decidit la seva ruïna". No sé si Maquiavel (1469-1527) era maquiavèl·lic. Potser un Maquiavel maquiavèl·lic hauria escrit un Antimaquiavel. Jo...

Parlem del ‘bullying’ (I)

En relació amb el bullying, la pedagogia ha anat a remolc dels mitjans de comunicació. A Espanya, per exemple, les alarmes només es van disparar quan la premsa va recollir en portada el suïcidi de Jokin...

Benito Cereno

Benito Cereno és el protagonista d’una novel·la homònima de Hermann Melville que es va publicar el 1856 en el mateix volum que Bartleby. Està inspirada en una història real protagonitzada per Benito...

Intel·ligències múltiples

Seguim fascinats per Howard Gardner i la seva teoria de les intel·ligències múltiples, veient-hi un atractiu molt poderós que em sembla difícil de justificar, especialment si tenim presents les reticències...

Un carrer per a Gorkin

Quan els franquistes entraven a Barcelona, Julián Gorkin, condemnat com a dirigent del POUM en un judici en el qual va ser acusat de ser espia de Franco, va aconseguir passar a França eludint tant les...

De la memòria (i II)

La facultat de la memòria és massa complexa i important per menysprear-la amb arguments pobres. Per exemple, la memòria també és la facultat que ens permet gaudir de les roses al desembre. Sense memòria no...

Emotivitat i democràcia

Abans de morir, Louise Brooks va demanar al seu germà que gravés a la seva làpida aquest epitafi: “La manera com he portat la meva vida m’omple d’horror. He fracassat en tot: en ortografia, en aritmètica,...

< Anterior | 1 | 2 | 3 | 4 | ... | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | Següent >