28/12/2014

Això que ara en diuen 'selfies'

2 min

No fa pas tant que quan en Manel (digui’n Rosita) anava a París o feia una excursió a Sant Miquel del Fai, immortalitzava el moment amb una foto dels acompanyants convertits en una taqueta embrutant una Torre Eiffel tallada per la punta o en un immens paisatge on no es distingia res (de res). Per veure el desastre, en Manel (digui’n Rosita) duia el rodet de 36 fotos a la botiga i en 24 o 48 hores obtenia, pagant uns calés no menors, 10 fotos mogudes, 4 de borroses, 5 de desenfocades, 12 de gent amb els ulls vermells o fent ganyotes i només 5 d’aprofitables, quatre de les quals eren d’un dia que ni recordava (els rodets de 36 feien aparèixer moments esborrats de la memòria).

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Era una època en què l’important era tenir un record del lloc, i qui feia la foto era l’ artista anònim. I van arribar els mòbils. I poder fer 83 fotos i triar la bona a l’instant. I, sobretot, va arribar la consciència que qui feia les fotos hi podia sortir. I la gent va començar a fer-se autofotos. I van arribar els Oscars i la famosa foto que va donar nom a un dels fenòmens de l’any: les selfies. Tot moviment o moda ha de tenir un nom que l’identifiqui, perquè sense identitat no el podem etiquetar. Trobar la parauleta va ser fonamental per globalitzar la pràctica. I a partir d’aquí vam visualitzar un canvi social en què l’important ja no és el lloc sinó ensenyar que tu hi ets. El paisatge passa a un segon pla i només és el decorat necessari per mostrar-te i, sobretot, perquè tothom ho vegi. Sí, perquè necessitem que els altres ens vegin perquè si no tenim la sensació que no existim. Trist, però real.

stats