FITA A FITA
Portada 04/10/2014

Camí de sa Cova

Joan Carles Palos

ValldemossaLa primera vegada que l’Arxiduc visità Valldemossa fou durant el primer viatge a Mallorca el 1867; desembarcà a la cala de s’Hort de sa Cova i féu nit a la fonda de Can Marió. Tres segles abans, feren el mateix uns altres visitants no tan il·lustres. Eren 400 pirates turcs que assaltaren la vila l’1 d’octubre de 1552 i que foren repel·lits amb contundència pels vilatans, comandats pel capità Gual.

L’itinerari recorre unes terres solcades per la història i la llegenda, un paisatge que impactà fortament aquest ‘príncep, científic i viatger’ d’ascendència austríaca i nat a la Toscana, que adquirí Son Ferrandell el 1890, on en trobam la petjada al mirador del puig de sa Moneda, inspirada en un minaret de la gran mesquita de Keirvan.

Mirador de Son Ferrandell

Iniciam la marxa a l’entrada de la urbanització George Sand de Valldemossa, entre els quilòmetres 74 i 75 de la Ma-10. Començarem a caminar primer pel carrer de la Mar (NO) fins a arribar a una illeta amb una olivera, passada la qual trobarem a l’esquerra un camí que en uns minuts ens situarà sobre el mirador de Son Ferrandell, també conegut com el mirador dels Coloms o del Cable (dit així perquè, ja mort l’Arxiduc, s’hi pujaven troncs per fer fusta amb un petit telefèric).

Tornam al carrer principal de la urbanització i continuam ara caminant en direcció nord-oest. A poc a poc, el vial gira cap a la dreta i, després de passar per davant les oficines de la urbanització (Vallmontana), aviat veurem a l’esquerra un caminoi de marès que ens conduirà fins a un petit mirador de factura moderna. Poc abans d’arribar-hi, a la dreta, es veu clarament l’encletxa i la barrera que indiquen l’inici del camí de sa Cova.

Es tracta d’un camí de ferradura que inicia un ràpid descens per un comellar amb molt de rost, entre alzines i pins. Al principi, el traçat és molt clar i es pot observar la bona feina dels margers; però a mitjan recorregut el càrritx, les mates i alguna esllavissada l’han fet malbé i només és possible seguir-lo gràcies a les fites. En sortir d’aquesta mena de caos, el camí prossegueix sense perdre altura entre pins caiguts en tempestes passades fins a sortir sobre un revolt de la pista que baixa dels voltants del puig de sa Moneda. En vint minuts haurem fet aquesta primer part del recorregut.

Continuarem ara la nostra ruta de descens cap a s’Hort de sa Cova per aquest camí més ample. La baixada és còmoda i suau. Passada una estona, deixarem una barrera de ferro a la nostra esquerra (camí de Son Bujosa). Pocs minuts després, arribarem a la font de sa Cova i un poc més endavant trobarem els horts. Si seguim el camí fins al final, sortim a la cala, dominada per la bella i espectacular presència de sa Foradada al nord i de la punta del Cavall cap a ponent.

La pujada la farem seguint el camí més ample que ens ha dut fins aquí. Amb una hora, poc més o manco, serem a dalt de la urbanització. Els darrers revolts abans d’arribar-hi passen per davall un xalet en construcció. El camí ens deixa en el carrer de la Mar. Continuarem recte i prendrem el tercer carrer a l’esquerra (NE), aviat dominarà la nostra visió la torre del mirador del puig de sa Moneda, a la qual accedirem per un caminoi empedrat.

La tornada a l’inici de la ruta la farem pel carrer de sa Torre, direcció sud-oest, fins a topar amb el vial des d’on hem iniciat la marxa.