FITA A FITA
Cultura 07/11/2014

Cingle dels Cairats

"Iniciarem la marxa al carrer Xesc Forteza de la urbanització l’Arxiduc, just on comença el camí de terra que ens durà (NE) cap a la font de na Ropit, la nostra primera fita, on arribarem en vint minuts"

Joan Carles Palos

ValldemossaAquesta és una proposta agosarada per a gent avesada a anar per la muntanya, amb un bon sentit de l’orientació i sense por. Ens passejarem pels cingles de la coma dels Cairats, dins la finca pública de Son Moragues, una miranda espectacular sobre les muntanyes de Valldemossa.

Inici de la marxa

00’ Iniciarem la marxa al carrer Xesc Forteza de la urbanització l’Arxiduc, just on comença el camí de terra que ens durà (NE) cap a la font de na Ropit, la nostra primera fita, on arribarem en vint minuts. 20’ Deixam el camí principal que duu a la coma dels Cairats, per on tornarem, i prenem un camí a la dreta que ens pujarà fins al pla dels Xots, als peus de la moleta de Pastoritx. Poc abans d’arribar-hi, deixarem a la dreta un camí que baixa a les cases de sa Coma.

45’ Des del pla dels Xots, el camí continua paral·lel a la paret que fa de partió entre sa Coma i Pastoritx, entre les marjades i el bosc. Nosaltres continuarem direcció nord-est fins que el camí esdevé un tirany i sense perdre altura ens deixa davant una paret amb uns esglaons de pedra que ens ajuden a botar-la. 55’ Just darrere la paret, hi trobam una barraca i una sitja, a la dreta de les quals veurem les fites que ens guiaran per un tiranyet que suaument puja fins a un esperó rocós, als peus del pas de sa Regata.

Extremar les precaucions

1h00’ A l’esquerra de l’esperó, les fites ens indiquen l’entrada dins del pas, una canal estreta i llenegadissa, amb molt de pedrolí i de fullaca. Aquí hem de tenir molta cura a no tirar pedres damunt els que ens segueixen, sobretot en un petit ressalt que hem de superar amb l’ajuda de les mans. No és difícil, té un fort pendent i, per això, cal extremar-hi les precaucions. Tiram dret per amunt per dins de la canal i en un quart d’hora n’haurem sortit. Ho sabrem perquè toparem amb una sitja i una barraca. Un bon lloc per fer una aturada i prendre aire.

1h15’ Deixam un camí que surt de darrere la sitja i que puja dalt de la serra de Son Moragues, i giram a l’esquerra (N) per després d’un breu i suau descens enganxar un tirany que ran ran de la paret i sense perdre altura (entre els 690 i els 700 m) ens ha de dur per dins el bosquet dels cingles dels Cairats. La senda travessa diversos collets, marcats per penyalots que, a mode de mirandes, ens donen una perspectiva de la cinglera. 1h35’ Travessarem un punt crític, un passet a la roca que no presenta gaire problema, llevat de si un pateix de vertigen. En qualsevol cas, compte i no faceu cap passa sense tenir-ho clar.

Final de l’itinerari pels cingles

Travessat aquest punt, seguirem camí fins a arribar 1h55’ a una encletxa que ens indica el final d’aquest itinerari pels cingles dels Cairats. Sortim a una rosseguera que remuntarem fins a una sitja i d’allà, per un caminet de ferradura, en dos minuts serem al camí del Caragol, que baixa de la serra de Son Moragues a la font dels Polls, on arribarem en cinc minuts.

2h15’ Ara ja només ens queda continuar la marxa en sentit descendent per la pista, des de la Font dels Polls fins a la barrera de la coma dels Cairats, on acaba el domini públic de Son Moragues; i seguir, després, fins a la urbanització de l’Arxiduc (Son Gual). Temps total de marxa (sense comptar aturades) 3h00’.