FITA A FITA
Societat 17/05/2014

Fartàritx pel camí del Pujol

Joan Carles Palos

PollençaAquesta setmana ens desplaçam a l’extrem nord-est de la serra de Tramuntana, fins a la pollencina vall d’en Marc o de Vàritx, per pujar a Fartàritx (460m) pel camí del Pujol. Un itinerari senzill i ben indicat que passa prop del Ninot, curiosa formació rocosa que atorga més encant al camí.

D’entrada, hem d’indicar que aquesta vall fou un lloc de poblament de gran importància durant l’època musulmana, gràcies a l’aprofitament de les aigües de la font de Vàritx. El segle XVIII aquesta denominació fou substituïda per la de vall “d’en Marc” a causa de les nombroses propietats que aquesta família posseïa a la contrada.

Fartàrtix és una antiga alqueria, actualment dividida en quatre possessions -Fartàritx Gran i d’en Roig, Fartàritx d’en Vila (en ruïnes) i Fartàritx del Racó-, se situa en un replà elevat de la muntanya, a l’ombra del puig del Ca de Míner (880 m), deixant a un costat la Cuculla de Fartàritx (700 m) i a l’altre la mola del puig Tomir (1.100 m). L’indret forma una balconada excepcional sobre la vall d’en Marc, les muntanyes de Mortitx, Ariant i Ternelles i tota la península de Formentor.

Itinerari

Hi accedirem per la Ma-10 des de Pollença. En el punt quilomètric 5,3 trobarem a l’esquerra la desviació del camí Vell de Lluc. Recorrerem prop d’un quilòmetre i mig fins a ser ben a prop de les cases de Son Marc, vora el torrent de Sant Jordi. Un poc abans d’arribar-hi, veurem a l’esquerra l’entrada de la possessió del Pujol, amb una barrera i un botador. A partir d’aquí s’inicia la caminada.

En un quart d’hora trobarem a la dreta uns indicadors de fusta de color vermell, que assenyalen l’inici del camí del Pujol. Després d’un primer recorregut per dins el bosc, el camí travessa una paret i inicia un ascens ràpid pel coster de la muntanya. Des d’aquí ja és visible la roca punxeguda del Ninot. El camí del Pujol és un vell camí de ferradura que unia la vall amb Fartàritx, per on es davallava el blat que es conreava a la plana i els ‘pans’ que es feien a la casa de neu del coll de puig de Ca. Té qualque tram esbaldregat, però es pot seguir gràcies a les nombroses fites que hi trobam. Des del portell de baix fins a dalt podem tardar una hora, poc més o manco.

En haver assolit el replà, el tirany continua a la dreta fins a Fartàritx del Racó. Però recomanam prosseguir cap a l’esquerra, en direcció a la Cuculla de Fartàritx, fins a les cases de Fartàritx d’en Vila. La perspectiva dels tres cims que governen el replà és immensa. Tornarem pel mateix camí.