FITA A FITA
Portada 18/10/2014

Na Torta

Joan Carles Palos

BunyolaIniciarem la marxa des de l’avinguda de Palma pel carrer Venerable Sor Aina, en direcció cap al camp de futbol de Valldemossa i el cementeri municipal. En arribar al camp de futbol, girarem a la dreta pel carrer del pintor Joan Fuster i tot seguit a l’esquerra pel carrer de les Olives fins al final. Allà, a l’esquerra del portell de Son Gual Petit, hi trobarem l’inici del camí de pujada al Pla del Pouet.

El camí voreja el curs del torrent que prové de la font de s’Abeurada i que, després de travessar la partió de Son Gual i Son Moragues, s’enfila en direcció nord cap al Pla del Pouet, per dins d’un alzinar frondós i sota la mirada atenta dels penyals de na Torta -a l’esquerra- i del camí de les Basses -a la dreta-.

Devers 200 metres de desnivell ens separen de la nostra destinació següent i que farem per una camí de carro, ample i còmode. Quan hagin transcorregut uns 55 minuts ja som al Pla del Pouet, una ampla replanada, presidida per una font amb abeurador, on trobarem de tot: construccions abandonades, rotllos de carboner, colls de caçador a balquena i una extensa xarxa de camins i caminois que la solquen per tota l’esquena.

L’Arxiduc

Aquest va ser un territori que l’arxiduc Lluís Salvador va recórrer per primera vegada amb en Carabassa, garriguer i antic pastor a qui “li agradava rodetjar d’una espècie de misteri sa muntanya a on tan sols ell podia penetrar i a on un altre tot just podia caminar pels punts més fàcils” ( Lo que sé de Miramar, arxiduc Lluís Salvador).

Travessat el portell que dóna accés al pla, deixarem el camí que continua recte (N) cap a la font i girarem tot d’una a l’esquerra per prosseguir un camí que ràpidament s’enfila sobre els penyals de na Torta. Després de passar per un coll de caçador, ubicat al bell mig del camí, iniciam un descens suau fins que vorejam els penyals que guaiten damunt Son Moragues. Més o manco a l’hora i cinc minuts de l’inici trobam un revolt pronunciat del camí i s’obre a la nostra esquerra una clariana on s’ubica el mirador de na Torta, dit així a causa “d’una vella alzina que un temps allà hi havia i que diuen era torta” i actualment malmès per un llamp que s’endugué un bocí de paret seca.

Prosseguirem la marxa pel camí que hem deixat, en direcció nord. Poc temps després, devers cinc minuts, el camí mor sobre un rotllo de carboner, del qual s’inicia una tirany a l’esquerra que ens durà fins a un coll de caçador. Fites i marques de pintura vermella ens guiaran paral·lels als penya-segats fins a l’altre cantó de na Torta. El tirany travessa un roquissar pel mig d’un alzinar frondós fins a arribar a un altre coll de caçador, darrere el qual, a la dreta, trobam el camí de carro que ens retornarà al Pla del Pouet.

Visió fantàstica

Però abans de continuar, paga la pena aturar-se un moment aquí per contemplar la visió de l’immens fondal del Racó de Can Costa i tot el Pla del Rei, que s’estén cap a Ponent per les possessions de Son Mas, Vistamar i Son Olesa; i de l’extrem oest de la Talaia Vella, amb el mirador de Can Costa.

Una vegada som en el Pla del Pouet, una hora i mitja després d’haver començat la passejada, girarem a la dreta (S) per prendre el camí de baixada a Valldemossa. Hauran estat dues hores i un quart de temps de marxa sense aturades.