FITA A FITA
Societat 27/12/2014

Puig de la Creu (601 m)

Joan Carles Palos

SelvaMolt a prop de Caimari, hi trobam l’àrea recreativa dels Fornassos, un lloc d’esplai familiar integrat dins un petit bocí de l’entorn natural de la Comuna de Caimari (753 ha). A l’actualitat, brigades de l’Ajuntament de Selva hi fan feina per condicionar alguns itineraris que facin un poc més accessible una àrea -puig de sa Creu- només trescada pels caçadors de tords i els excursionistes més agosarats. Fins a la meitat del segle XX, es trobava ocupada per carboners i colles d’homes que feien ‘metro’ (mesura emprada per tallar el tronc dels pins, devers 2,10 metres, i que s’ajustava perfectament a la llargària dels carros). Però la producció forestal al bosc i a la muntanya no només es limitava a llenya i carbó, també es recollia reïna, murta, aglans, càrritx, escorxa.

Ruta

00’ Iniciam la marxa des de la mateixa àrea recreativa dels Fornassos (190 m), des d’on arranca un camí ample i amb molt de rost que solca l’interior del comellar que ens conduirà fins al coll Matar (320 m), la nostra primera fita del recorregut. És molt fàcil d’identificar, perquè el veurem just davant nostre després de passar la caseta del guarda, a la nostra dreta.

15’ Arribats al coll, girarem a la dreta -oest- per un tirany que ens durà per un bell recorregut a través de diversos colls de caçador. A la dreta, tenim Caimari i unes belles vistes que abasten fins a la badia d’Alcúdia, amb el cap del Pinar a l’extrem de Ponent i el de Farrutx al de Llevant. A l’esquerra, es fa ben visible l’oratori de Santa Llúcia sobre la vila de Mancor de la Vall. En aquest tram podem observar la bona feina de les brigades municipals que han desbrossat el camí fins a unes basses que trobam en el primer terç de la ruta que ens ha de conduir fins al cim.

Transcorregut un quart, arribam a la zona on continuen les feines de les brigades municipals, just devora unes basses. 30’ A partir d’aquí hem de parar esment i seguir les fites que ens menen direcció oest per damunt la carena en direcció cap al puig de la Creu. Ara tenim dues opcions: la primera és resseguir la carena, paral·lels a la paret que fa partió entre la Comuna i les terres de Son Maga, fins al cim. L’altra és prendre un tirany que pel vessant de Llevant de la muntanya, per damunt del comellar dels Horts, connecta una sèrie de rotllos de carboner -probablement un antic ranxo- que si el seguíssim ens deixaria a l’interior d’un petit comellar, als peus del puig. 45’ Tot just ens quedaria recórrer un tram a les males fins a assolir la punta rocallosa on se situa la fita del puig de la Creu, marca de la partió entre les possessions de Son Maga, Ses Rotes, Els Horts i la mateixa Comuna de Caimari.

1h15’ Ja hem assolit el puig de la Creu, coronat per aquesta curiosa torreta de pedra que indica la confluència de les quatre partions i que nosaltres haurem de travessar per sortir del cim i seguir la nostra ruta de baixada cap a les Cases del Rafalet dels Horts. Les terres dels Horts estan situades entre el puig de n’Escuder, el puig de la Creu, el puig dels Albellons i el comellar de la Jonqueta.

Per sortir del cim, no hem de fer altra cosa que passar per darrere la fita, dins Son Moraga, i entrar tot d’una dins Ses Rotes, a la nostra dreta, per la paret de partió. Veurem que s’hi forma per aquest vessant nord-oest una cometa que ens permet baixar sense problemes, paral·lels a la partió dels Horts (a la dreta en el sentit de descens). Així continuarem fins a arribar a un coll, el Sementer Petit, 1h45’ una àmplia replanada fins on arriba una pista, per l’esquerra. Giram a la dreta, passam la partió per un botador i iniciam el descens cap al Rafalet dels Horts. 2h15’ Una vegada assolit el camí dels Horts -actualment asfaltat-, continuam en direcció descendent cap a Caimari, on arribarem en mitja hora. 2h45’.