FITA A FITA
Part Forana 16/01/2015

Puig de n’Alí (1.035 m)

Joan Carles Palos

CaimariAquesta setmana us proposam enfilar-nos al punt més alt de la Comuna de Caimari, n’Alí. Aquest puig, de 1.035 metres d’altura, ocupa la setantena posició entre els punts més alts de tot Mallorca ( Mallorca Altiva, de Jesús Garcia Pastor) i, segons els autors de l’obra Sa Comuna de Caimari, es tracta ben probablement de l’antropònim més antic, perquè Ali és un nom de persona àrab.

Situam l’inici de la ruta a l’àrea recreativa de la Coveta Negra, a uns dos quilòmetres de Caimari. Començam a caminar direcció oest cap a un portell perpendicular al puig de n’Alí -comellar de s’Homo- i a l’esquerra de la continuació del GR-222 (Artà-Lluc/Etapa 5 Caimari-Lluc), per on tornarem -comellar de la Coveta Negra. Bona part de l’itinerari que farem està sent condicionat per les brigades municipals de Selva, la qual cosa fa que tots els camins i tiranys siguin més bons de seguir. La idea és fer una ruta circular d’una hora i mitja que enllaci els dos comellars per un collet, al peus de n’Alí.

Ruta

00’ Ens posam en marxa i començam a caminar pel camí de terra que transita per dins el comellar de s’Homo, primer pel centre i poc després pel vessant esquerre, a mesura que guanyam altura i perspectiva. 20’ En un revolt del camí, deixam un altre camí a la dreta. Es tracta d’un ramal de recorregut molt curt -potser inacabat- que servia per extreure llenya i carbó d’aquella part del comellar. Mentrestant continuam avançant pel nostre camí, cada vegada més alts i amb més bones vistes. 30’ Passarem per devora una sitja -una de les moltíssimes que hi ha- i un avenc a l’esquerra. Aquí el camí recorre l’interior d’un petit congost a la part més alta del comellar, a punt d’assolir el coll.

35’ Gràcies a la tasca de les brigades, el camí se segueix sense problemes fins a aquest punt. Som a un collet on tenim l’opció de pujar a n’Alí o tornar a baixar a l’àrea recreativa pel comellar de la Coveta Negra. Ara bé, com que som molt agosarats, optam per enfilar la pujada cap al cim per un terreny ben rost i amb poca terra. Prenem direcció nord-oest i avançam amb lleugera tendència cap a l’esquerra, i aviat trobarem fites que ens menaran coster amunt. Paciència i cames, en una hora i vint serem a dalt de tot. Seguiu les fites i mai no us perdreu...

2h 00’ En unes dues hores haurem superat els prop de set-cents metres de desnivell que ens separen del nostre punt de sortida -àrea recreativa de la Coveta Negra. Ja som dalt de n’Alí. Un cim curiós, on l’acció del temps o de l’erosió ha deixat al descobert uns rocots que el fan més espectacular. Cal posar esment a les vistes meravelloses que ens envolten. Des del Massanella fins al Tomir i el Caragoler de Femenia, entre altres elevacions importants.

Per a la baixada hem de seguir la mateixa ruta que ens ha duit fins a aquí des del coll, per la qual cosa és important sempre que mentre caminam facem de tant en tant una ullada cap enrere per veure com es veu el camí de tornada. Recordau que sovint el paisatge no es veu igual d’anada que de tornada.

3h 10’ De tornada al coll, recuperam el bon camí per baixar ara pel comellar de la Coveta Negra, a l’esquerra. De tot d’una és un tirany que escomet la baixada pel centre d’una petita comella i que en deu minuts desemboca en un camí més ample, una pista de terra que ja no deixarem fins al final. 3h 30’ Ens ajuntam amb el GR-222 i seguim el descens cap a l’àrea recreativa. En aquest tram de camí ens hem de fixar en un rotlo de sitja, que trobarem a la nostra esquerra i al qual s’accedeix per una escala de pedra. Caimari va arribar a tenir censats un centenar de carboners al començament del segle XX. 3h 45’ Final de ruta a l’àrea recreativa. Recordau que els horaris no compten les aturades.