Publicitat
Publicitat

TRAGÈDIA AÈRIA A L’ÍNDIC

Indonèsia creu que l’avió ha caigut “al fons del mar”

Les tasques de recerca s’amplien, tot i així, a una zona terrestre

Han passat dos dies des de la desaparició del vol QZ8501 d’AirAsia, i no hi ha rastre de l’Airbus amb 162 persones a bord. Les tasques de recerca han sigut infructuoses, tot i que vaixells que navegaven pel mar de Java van alertar d’objectes i de taques de combustible que podrien pertànyer a l’avió. No obstant, oficialment, no hi ha cap pista i les autoritats indonèsies deien ahir que l’aparell podria haver caigut “al fons del mar”, va assenyalar Bambang Soelistyo, director de l’agència de recerca i rescat. “Les últimes coordenades van ser al mar, així que és possible que sigui al fons marí”, va justificar el responsable.

Malgrat aquestes sospites, però, la recerca no acaba en les aigües marines i avui, quan a la regió surti el sol, els equips de salvament ampliaran la ja extensa àrea a la regió terrestre de Kalimantan, així com al voltant de l’illa de Belitung, al nord del punt on es va perdre el contacte amb l’avió diumenge a la matinada. En total, es pentinen més de 120.000 quilòmetres quadrats.

La superfície és enorme, però hi ha motius per a l’esperança d’acotar unes coordenades. Si l’aparell va caure tot just després de desaparèixer dels radars civils, la trobada pot ser qüestió de poc temps, augura Jaume Assens Serra, vicepresident de l’Associació Professional de Controladors Aeris (Aprocta), ja que aplicant unes fórmules a partir de l’altura i la velocitat es pot concretar millor la posició actual. El problema seria, continua aquest expert, que l’aparell hagués continuat volant o desviant-se de la seva ruta sense haver deixat cap rastre. És el que va passar amb el malaisi MH370, desaparegut misteriosament el 8 de març amb 239 ocupants, que, segons algunes investigacions, va continuar volant després de perdre el contacte amb el centre de control, i es va desviar de la seva ruta. A més, en el cas de l’aparell indonesi, l’accident hauria tingut lloc en una àrea poblada.

Un altre problema afegit serien les condicions meteorològiques. A la zona és temporada de monsons, amb ratxes fortes de vent i pluja.

Segons explica Assens, les dues caixes negres de l’aparell, que registren els paràmetres tècnics del vol i les converses a la cabina dels pilots, haurien d’emetre durant almenys un mes un senyal de localització. Tot i així, tot i que és poc probable, no es pot descartar que del fort impacte hagin quedat inservibles. Fins a cinc països treballen coordinadament per trobar les restes de l’aparell, mentre els familiars continuen esperant angoixats qualsevol notícia que desveli la sort dels passatgers i la tripulació, la majoria de nacionalitat indonèsia.

Indonèsia, Malàisia, Singapur, Austràlia i Corea del Sud participen amb equips tècnics i personal en la recerca. A més, els Estats Units, França, el Regne Unit, la Xina, l’Índia i el Japó han ofert assistència en la tercera tragèdia aèria que ha assotat el Sud-est Asiàtic aquest any, fatídic per a l’aviació civil.

Ahir un avió de reconeixement australià que buscava l’Airbus va indicar que havia trobat un objecte al mar a uns 1.100 quilòmetres de l’última posició, però no hi va haver cap confirmació oficial que es tractés de l’aparell perdut. També es va saber que un remuntador havia localitzat dues enormes taques d’oli a prop d’on es va veure per últim cop l’avió.

Un vol ha de tornar a l’aeroport de Londres per problemes tècnics

Un avió comercial de la companyia Virgin Atlantic, que havia de volar de Londres a Las Vegas, va haver de tornar ahir per problemes tècnics a l’aeroport de Gatwick, Londres, on va fer un aterratge d’emergència. Havia patit una fallada en el mecanisme d’aterratge i va haver d’efectuar la maniobra amb només part del sistema de rodes. El vol VS43 va poder aterrar “sense perill”, va confirmar la companyia. Abans havia estat volant en cercles entre Gatwick i el sud d’Anglaterra per cremar benzina. L’incident va provocar retards i diversos vols van haver de ser desviats a altres aeroports.

Més continguts de