Publicitat
Publicitat

ESCÀNDOL AL REGNE UNIT

Westminster acusa el magnat de fer els ulls grossos davant les escoltes il·legals

Parlament britànic: "Murdoch no és apte per dirigir una multinacional"

En un informe sorprenentment condemnatori després de nou mesos d'investigació sobre l'escàndol d'escoltes il·legals en els diaris de Rupert Murdoch al Regne Unit, una comissió del Parlament britànic va concloure ahir que el magnat de la comunicació "no és apte per dirigir una empresa internacional". L'afirmació alimenta les protestes contra Murdoch i amenaça de dividir encara més la classe política britànica.

La conclusió de la comissió de cultura i mitjans de comunicació de Westminster va carregar més de l'esperat contra Murdoch. Més enllà, l'impacte de l'informe del comitè multipartidista va crear divisions al cor d'aquest organisme. Presagiant encara més caos en la coalició governamental, el comitè es va dividir: els conservadors s'oposaven a censurar Murdoch, mentre que el Partit Liberal Demòcrata -soci menor en el govern del primer ministre David Cameron- es va unir a l'oposició laborista contra el magnat.

"Basant-nos en les proves, concloem que, si Murdoch no va prendre mesures per informar-se sobre les escoltes és perquè va fer els ulls grossos i va obviar el que passava a les seves capçaleres", deia l'informe de la comissió. "Considerem que aquesta actitud va impregnar l'organització i diu molt de la falta de governança empresarial a News Corporation i News International", afirmava en referència a l'empresa de Murdoch i la seva filial britànica.

News Corporation va assegurar en un comunicat que revisarà "acuradament l'informe del comitè" i que hi respondrà "aviat". La nota també afegia que la companyia reconeix "plenament una mala praxi al diari News of the World " -l'ara clausurada capçalera sensacionalista al cor de l'escàndol- i demana disculpes "a tothom que va veure la seva privacitat envaïda". El mateix Murdoch ja havia admès les pràctiques irregulars, tot i que sempre ha assegurat que va ser "víctima" d'un intent de tapar l'escàndol per part d'altres persones.

Louise Mensch, membre torie de la comissió parlamentària, va dir que la divisió en el grup es deu a desacords sobre la part en què s'explica que Murdoch no està capacitat per dirigir una empresa internacional. "Vam pensar que l'afirmació quedava completament fora de l'àmbit de treball del comitè i que era una intenció d'influenciar" Ofcom, l'organisme britànic que regula els mitjans de comunicació i que actualment investiga si News Corporation és "competent" per ser titular d'una llicència de radiodifusió.

Tot i que el dictamen parlamentari no té valor jurídic, Ofcom podria tenir-lo en compte per prendre una decisió. En aquest cas, l'organisme té poder per obligar Murdoch a vendre la seva participació a la plataforma televisiva BSkyB.

News Corporation és propietària del 39,1% de la plataforma. A l'estiu va haver de fer-se enrere en la seva intenció d'absorbir la totalitat de la plataforma per les crítiques arran de l'escàndol del News of the World . A part de la seva participació a BSkyB, els diaris de Murdoch al Regne Unit representen entre el 30% i el 40% dels lectors de rotatius al país, fet que dóna a Murdoch i als seus editors una enorme influència política.

Una conclusió negativa d'Ofcom amenaçaria la solidesa de News Corporation i afectaria, de retruc, les seves capçaleres més conegudes, com The Times i The Sun .

Escenari complicat per a Cameron

La publicació de les conclusions de la comissió de cultura i mitjans de comunicació arriba només uns dies després que el pare i el fill Murdoch tornessin a declarar a Londres. En aquest cas, a la Leveson Inquiry, una investigació paral·lela sobre l'ètica en el periodisme britànic. Les seves aparicions han promogut noves crítiques a News Corporation i, especialment, a les seves relacions amb el govern conservador de David Cameron. De fet, Adam Smith, la mà dreta del responsable de Cultura, Jeremy Hunt, va dimitir fa unes setmanes per mantenir uns contactes massa estrets amb l'empresa, i l'oposició encara reclama la destitució del mateix ministre, qüestionat per haver intentat afavorir els Murdoch en el seu intent d'absorbir la totalitat de la plataforma televisiva BSkyB.

L'escàndol Murdoch ha sacsejat el govern de David Cameron des del principi. Primer, per la dimissió del seu cap de comunicació, Andy Coulson, arrestat per la policia perquè havia estat director del News of the World . Després, pels vincles entre el primer ministre i l'exconsellera delegada de l'empresa Murdoch al Regne Unit, Rebekah Brooks, també detinguda dues vegades i ara en llibertat sota fiança.

Aquest últim informe, i les seves conclusions, torna a posar en una nova situació delicada el primer ministre. El text s'haurà de votar i debatre a la Cambra dels Comuns, i podrien sorgir noves divisions entre laboristes i liberal demòcrates, d'una banda, i conservadors, de l'altra.

Més continguts de