Internacional 31/05/2016

Les xarxes socials s'alien contra el jihadisme

Facebook, Twitter, YouTube i Microsoft signen un codi de conducta que preveu eliminar els continguts que incitin a l'odi, a la violència i a la radicalització terrorista

Laia Forès
3 min
Propaganda de l'Estat Islàmic a internet.

Brussel·lesLes xarxes socials més populars (Facebook, Twitter i YouTube) i Microsoft faran front comú contra el terrorisme jihadista. Les quatre empreses van signar ahir un codi de conducta comú impulsat per la Unió Europea per frenar la propaganda jihadista a internet. Després dels últims atemptats terroristes a Europa, els governs comunitaris van demanar ajuda a les xarxes socials per prevenir la radicalització dels joves a través d’internet.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Els experts en la matèria feia temps que alertaven que la radicalització ja no era un fenomen que es donava només en llocs de culte com les mesquites sinó que internet s’havia convertit en un dels principals mitjans de reclutament de terroristes i de radicalització.

El resultat de mesos de contactes entre la Unió Europea i les plataformes d’internet és un codi de conducta en què les empreses es comprometen a posar en marxa actuacions per respondre millor i més ràpid a l’hora de detectar i bloquejar els continguts il·legals. Segons el nou acord de caràcter voluntari, les quatre empreses tecnològiques faran fer un seguiment exhaustiu de continguts publicats que incitin a l’odi i a la violència.

“Els atemptats terroristes recents ens han recordat la necessitat urgent de fer front a la propagació de la incitació il·legal online a l’odi. Desafortunadament, les xarxes socials són una eina que els grups terroristes utilitzen per radicalitzar gent jove”, va afirmar ahir en un comunicat la comissària de Justícia, Vera Jourová.

Dificultats per a les companyies

Fins ara les xarxes socials ja intentaven bloquejar aquest tipus de publicacions, vídeos, fotos i missatges, però amb el nou codi es comprometen a revisar totes les notificacions de continguts que es considerin il·legals en un termini de 24 hores. I, si ho creuen necessari, bloquejaran o eliminaran els continguts. El problema és que les xarxes socials tenen grans dificultats per detectar tots les publicacions il·lícites pel gran volum de contingut que es publica a cada minut a internet.

Un exemple que posa en relleu l’abast del problema és l’operació policial de 36 hores de durada que va posar en marxa fa poques setmanes l’Oficina Europea de Policia (Europol) per rastrejar missatges i material de propaganda terrorista en webs del Regne Unit. L’exèrcit d’especialistes que hi van participar -analistes, traductors i experts antiterroristes- va aconseguir detectar i eliminar un total de 1.622 publicacions en 13 xarxes socials i pàgines web del país.

Acordar el codi de conducta no ha sigut fàcil. Brussel·les vol que les xarxes socials i els proveïdors d’internet es facin responsables dels continguts que publiquen els seus usuaris però les companyies es queixen de les dificultats de controlar tot el que es publica. A més a més, també hi ha el problema de traçar la línia entre la llibertat d’expressió i els continguts il·legals, responsabilitat que recau en les companyies. Contactats per l’ARA, els responsables de Facebook es queixen que només “un petit grup de persones” denuncien els continguts il·legals i asseguren que des de fa uns mesos estan fent un “esforç extra” per poder actuar en 24 hores.

Racisme i xenofòbia

El nou codi de conducta també inclou el compromís de les xarxes socials de formar els treballadors per detectar la propaganda jihadista o qualsevol contingut que inciti a l’odi. De fet, el codi no fa referència exclusivament a la propaganda jihadista, sinó a qualsevol tipus d’incitació “a l’odi il·legal”, com ara racisme i xenofòbia. Però la iniciativa va néixer com a resposta al fenomen de la radicalització de joves europeus que acaben viatjant a Síria o a l’Iraq a lluitar a les files de l’Estat Islàmic. També d’aquells joves que acaben cometent atemptats terroristes en territori europeu.

Si Twitter i Facebook apliquen correctament el codi de conducta, missatges i publicacions com ara comentaris racistes o fins i tot els tuits catalanofòbics arran de tragèdies com la de Germanwings també haurien de ser eliminats. “Les conductes d’incitació a l’odi no tenen cap raó de ser a Twitter”, assegurava ahir la responsable de política pública de Twitter a Europa, Karen White.

stats