Publicitat
Publicitat

Els misteris del naufragi del colós del Mediterrani

La solució a totes les especulacions és a la caixa negra, ara precintada. Permetrà esbrinar si funcionava el GPS, si la tripulació era als seus llocs, si hi va haver negligència o, com ha dit la Fiscalia, si només hi va haver una "maleïda maniobra"

El creuer Costa Concòrdia, que roman inclinat sobre el seu costat dret, com si estigués adormit, a pocs metres de la platja, té un forat de 70 metres al buc. Resulta un espectacle esglaiador i un misteri, si es té en compte que es tracta del vaixell de creuers més gran del món que s'ha escorat.

El Concordia navegava divendres passat al llarg d'un trajecte turístic i va impactar cap a les 21.45, hora local, contra l'anomenada illa de Scola, una formació rocosa que aflora de l'aigua i visible des dels carrers de l'illa de Giglio. Els pescadors es cuiden molt de pescar en aquestes aigües.

Els bussos han detectat l'enorme forat a la base del colós i una immensa roca encastada al buc del vaixell, a la part que albergava la bugaderia, l'allotjament de la tripulació i una botiga.

Va continuar navegant

Al restaurant, els passatgers sopaven quan es va sentir un enorme estrèpit i es van apagar els llums, segons els mateixos testimonis, i la tripulació els va dir que es tractava d'un problema del generador elèctric, de manera que la nau va continuar navegant mentre gran quantitat d'aigua entrava en pocs minuts, segons el fiscal de Grosetto, Francesco Velusio, que investiga el cas.

El mateix comandant, Francesco Schettino, de 52 anys, va ratificar que la nau va avançar encara un centenar de metres, i després va ordenar dirigir-se cap a l'illa de Giglio, segons va explicar ahir dissabte a Protecció Civil i als bombers.

A pocs metres de l'illa, el creuer va donar mitja volta sobre si mateix, amb la proa en direcció a l'illa, i el colós del mar es va inclinar sobre el costat dret, com un cetaci gegant encallat.

Pànic

Mentrestant, els passatgers, presos de pànic, miraven de fugir enmig de caòtiques ordres d'evacuació, talls de llum i dificultat per baixar i arribar a empentes les llanxes de salvament, per la qual cosa molts van optar per llançar-se al mar.

Segons el fiscal Velusio, l'impacte contra les roques no va ser avisat a capitania i el comandant del creuer, detingut ahir, acusat d'homicidi culpós múltiple, naufragi i abandonament del vaixell mentre hi havia passatgers sense ser evacuats, "es va acostar massa a l'illa de Giglio".

Fora de ruta

Segons experts marítims, el creuer navegava fora de ruta, ja que normalment els vaixells passen a 2 o 3 milles de la costa de l'illa.

El comandant va defensar, però, que el creuer navegava al llarg de la costa per la ruta turística consentida quan la nau va topar "amb una roca no assenyalada a la carta nàutica". "Aquella roca no hi havia de ser", va dir a Protecció Civil.

Però a la capitania de Giglio, una carta nàutica enganxada al mur posa en evidència l'existència de les roques.

"El primer impacte contra les roques es va produir a 500 metres de distància de les nostres costes, mentre que les naus passen normalment a 2 o 3 milles de la costa", assegura l'alcalde de Giglio, Sergio Ortelli. "Molts creuers passen davant de Giglio i saluden amb les sirenes els habitants de l'illa –afegeix– amb tots els llums encesos, però aquest cop alguna cosa ha anat malament".

El pilot automàtic

Un oficial de marina va assegurar que "quan es navega pel litoral no s'utilitza el pilot automàtic, sinó el manual. És, per tant, decisió del comandant triar la distància de la navegació de la costa".

Altres apunten que després del xoc contra la massa de roques, el comandant va ordenar continuar la navegació encara entrant-hi aigua, i que després va invertir la ruta cap al port de Giglio.

La tripulació probablement va imaginar, en un primer moment, poder gestionar l'evacuació, i quan va resultar impossible, el comandant hauria ordenat canviar de ruta i dirigir-se cap a l'illa, especulen els experts marins.

Bona decisió d'apropar-se a terra

Aquesta opció d'acostar-se a terra ferma, segons els socorristes, ha impedit que l'incident tingués conseqüències encara més tràgiques i que la nau s'enfonsés al mar.

Els rumors i opinions són molts, però la solució del misteri està continguda a la caixa negra, que ja ha estat precintada, igual que el vaixell, que dirà si funcionava el GPS, si la tripulació era als seus llocs, si hi va haver negligència o, com ha dit la Fiscalia, si es va tractar d'una "maleïda maniobra".

Un altre dels punts que no estan clars és si el capità era al pont, com addueix, o sopant, segons testimonis, i per què va abandonar el vaixell a les 23.30 hores (22.30 GMT) quan els últims passatgers que van ser evacuats van haver d'esperar fins a les tres de la matinada.

Més continguts de