Publicitat
Publicitat

NOUS SERVEIS A LA XARXA

La venda de descàrregues deixa pas a la reproducció en 'streaming'

Amazon i Google emulen Spotify en el negoci de la música a la web

El negoci de la música a internet va començar amb la venda d'arxius per ser descarregats, el model d'iTunes. Ara Amazon i Google aposten per serveis de reproducció en streaming a l'estil de Spotify.

L'empresa de comerç electrònic Amazon, que ja tenia una botiga de venda de música digital, va estrenar ahir un nou servei per escoltar música en streaming (en temps real) des de dispositius connectats a internet. Amazon Cloud Player té una versió web accessible des de qualsevol ordinador i una versió per a mòbils Android, i es complementa amb la botiga perquè emmagatzema a internet els discos i cançons que s'hi han comprat, a més de permetre carregar música que l'usuari tingui al seu ordinador. D'aquesta manera, les cançons no han d'estar desades en cap dispositiu concret, sinó que es conserven als servidors d'Amazon, i la reproducció es fa a través d'internet i s'hi pot accedir des de qualsevol lloc.

Amb aquest llançament, Amazon s'ha avançat a Google, que està preparant un servei molt semblant que també emmagatzemarà la música al núvol. Dijous passat, el portal nord-americà CNET publicava que el nou Google Music ja està en funcionament, en període de proves, per als treballadors de l'empresa. Abans d'obrir-lo al públic, Google ha de tancar els acords definitius amb les discogràfiques, per convertir-se en venedor d'àlbums i cançons en format digital. Segons la informació de CNET, Google Music també oferirà, com Amazon Cloud Player, l'opció de carregar-hi la música que l'usuari ja té al seu ordinador avui.

L'iTunes Store d'Apple, pionera

El primer gran èxit del negoci de la música a internet va ser l'iTunes Store, la botiga de venda de música digital d'Apple, que funciona d'una manera molt diferent a aquests nous serveis. L'iTunes Store és una botiga que ven el dret a descarregar els arxius de so a l'ordinador. Arxius que després l'usuari pot copiar a altres ordinadors o a més dispositius, com els reproductors MP3, i que es poden escoltar de manera indefinida i sense necessitat de disposar de connexió a internet. La tasca de copiar els arxius d'un lloc a l'altre i de tenir sincronitzats tots els dispositius, però, l'ha d'assumir l'usuari.

A mitjans del 2009, Apple va adquirir Lala Media, una empresa que oferia un servei de música en streaming . Alguns van creure que el moviment responia a la intenció d'oferir un servei com els que ara posen en marxa Amazon i Google, que solucionés la sincronització entre dispositius. Dos anys més tard, però, encara no hi ha hagut cap novetat.

Spotify, molt diferent

Molt abans que Amazon i Google es fixessin en el sector de la música digital, una empresa sueca ja va innovar respecte a iTunes Store i la venda de descàrregues. Es tracta de Spotify, que és un servei de reproducció en streaming encara més trencador que els d'Amazon i Google. A banda de substituir les descàrregues per la reproducció en temps real, Spotify també capgira el model de negoci. El servei suec no ven àlbums i cançons, sinó una subscripció mensual amb la qual es pot escoltar el seu catàleg sencer. De fet, sense pagar cap quota, també es poden escoltar totes les cançons disponibles en el servei, tot i que amb aquesta versió, entre cançó i cançó, s'escolta publicitat. Les dues versions de pagament donen dret a eliminar els anuncis i, en el cas de la més cara, a utilitzar el servei amb telèfon mòbil. Fins i tot sense haver d'estar connectat a internet. Pujar al núvol per acabar baixant-ne.

Més continguts de