ANIMACIÓ
Mèdia 11/12/2011

Bob Esponja es defensa

Com és que una esponja -no gaire agraciada- s'ha convertit en fenomen de la dècada de la televisió infantil? El creador de Bob Esponja, Stephen Hillenburg, va ser a Sant Cugat per explicar-ne les claus.

Clara Massons
2 min
El creador de Bob Esponja, Stephen Hillenburg, explica que es va inspirar en les seves pròpies experiències per crear algunes trames.

BARCELONABob Esponja és una de les sèries infantils més veteranes i més venerades pels infants (i no tan infants). El programa és el més votat a les enquestes del canal Nickelodeon i també el més longeu. Però alhora ha estat al centre de la polèmica, com quan un estudi de la Universitat de Virgínia desaconsellava la sèrie per al públic infantil. En concret, l'experiment, dut a terme amb nens de 4 anys, consistia a fer-los resoldre uns exercicis just després de visionar tres sèries d'animació diferents, i concloïa que Bob Esponja disminuïa la capacitat cognitiva dels infants. El creador del personatge, Stephen Hillenburg, va aprofitar la seva visita divendres al festival Toon a Ville de Sant Cugat per defensar la seva creació: "És normal que els nens triguin un moment a concentrar-se després de veure uns dibuixos amb una activitat frenètica. La televisió és un element de distracció, però també cal tenir en compte que l'animació estimula la creativitat. Per què no es fan estudis sobre la imaginació?"

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Èxit internacional

Després d'exercir com a biòleg marí i llicenciar-se en belles arts a Califòrnia, Stephen Hillenburg va convertir les seves dues passions en un projectede sèrie de dibuixos per a televisió, que Nickelodeon va contractar. "Fèiem el que a nosaltres ens feia riure", confessa Hillenburg. "Els capítols no han tingut mai una intenció educativa. Sí que tenen una moralitat, però sobretot estan fets per divertir". La primera temporada de Bob Esponja, estrenada el 1999, va ser un gran èxit als Estats Units, i va tenir -i encara té- una difusió internacional aclaparadora. "L'èxit es deu a la bona tria d'un gran equip de creadors i al fet que sigui una comèdia. També, la innocència del personatge principal, un home-nen, ha connectat amb el públic", explica Hillenburg. A Catalunya, Bob Esponja té una audiència diària aproximada de 80.000 espectadors cada vespre, a través de Clan TV.

Sobre la producció de la sèrie, Hillenburg explica que "l'equip està format principalment per artistes". El procés d'elaboració es fa als Estats Units però, com en el cas de moltes altres grans produccions animades, una part s'envia a l'Àsia i es fa a Corea.

Els personatges principals caminen -no neden- entre formes coloristes, música hawaiana i bombolletes d'aire. Bob Esponja ha impactat el gran públic per la seva originalitat i innovació. Es desmarca de la tradició del duet còmic protagonista, com Ren & Stimpy, Phineas & Ferb i Vaca y Pollo. "Tot i que era molt difícil sortir del patró, volia que l'argument girés al voltant d'un sol personatge principal que es relaciona amb els seus amics", diu Hillenburg.

Bob Esponja, d'edat volgudament indeterminada, viu i treballa en una ciutat tropical al fons del mar, amb altres animals aquàtics humanitzats. Aquesta esponja entranyable representa l'optimisme il·limitat, el valor de l'amistat i la bondat. L'estil de vida a Fondo de Bikini és típicament nord-americà, amb amistat veïnal, cases unifamiliars i devoció per la feina. "Aquesta empremta americana en realitat no té cap intenció -diu Hillenburg-, hi és perquè em vaig inspirar en les meves pròpies experiències i el lloc on vaig créixer. De fet, jo també vaig treballar en un fast food, com el Bob Esponja, i el meu cap era clavat al Don Cangrejo."

stats