Mèdia 11/08/2012

La CNN busca com refundar-se

La CNN ha engegat un procés per trobar un nou timoner, després que Jim Walton hagi anunciat la seva voluntat de marxar a finals d'any. La cadena viu un moment de baixes audiències històriques.

àlex Gutiérrez M.
2 min
Jim Walton ha treballat 30 anys a la CNN i des del 2002 n'ha estat el president. Sota el seu mandat s'han optimitzat els resultats econòmics.

BARCELONA.Després de 30 anys a la cadena, i els últims 10 com a president, Jim Walton ha anunciat que deixarà la CNN per "explorar altres interessos". No és només una marxa motivada pel cansament. Qui ha comandat el canal de 24 hores de notícies l'última dècada reconeix que la CNN "necessita idees noves". "Això comença per un nou líder que aporti una perspectiva diferent, una experiència diferent i un pla nou, algú que el construeixi sobre els nostres grans fonaments", explicava Walton a la carta amb la qual anunciava als treballadors la seva sortida, prevista per a finals d'any.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La cadena, fundada per Ted Turner l'any 1980, passa un moment agredolç. Dóna beneficis -vora 600 milions de dòlars-, fruit del sanejament impulsat precisament per Walton, però els gràfics d'audiències amenacen de capbussar-se fins al pàrquing. Com s'explica aquesta contradicció? Per l'èxit internacional de la marca, present en 212 països, gràcies a la seva fama de televisió objectiva i no partidista.

Les audiències, en declivi

La versió dels Estats Units de la CNN -que és diferent del canal global que arriba aquí- va obtenir l'últim trimestre els pitjors resultats dels últims 21 anys. De mitjana, només 319.000 espectadors van seguir el canal americà, un 35% menys que un any enrere (i amb molt poca penetració en el target publicitàriament més atractiu per a edats compreses entre els 25 i els 54 anys).

"Com a mitjà especialitzat en notícies, les nostres audiències reflecteixen l'entorn de les notícies molt més que la resta de cadenes. Dit això, sempre aspirem a audiències més grans, però no a costa del periodisme no partidista i de qualitat", es justificava la CNN, amb una nota publicada arran d'aquests resultats.

Alguns dels seus programes han perdut més d'un 40% de l'audiència d'una temporada a l'altra, en un any en què precisament s'ha sacsejat la graella, a mode de revulsiu. Un dels moviments més sonats va ser la substitució de l'històric Larry King per Piers Morgan, provinent de la televisió anglesa (i a qui, com a extreballador de Murdoch al Regne Unit, l'escàndol de les escoltes ha esquitxat lleugerament). Aquest relleu sí que ha implicat una tímida repuntada. Allà on el veterà King aconseguia 655.000 espectadors, Morgan n'ha congregat 722.000. De fet, ell és l'únic que aconsegueix situar un programa de la CNN entre els 20 espais de notícies més vistos (en un rànquing en què Fox News domina les tretze primeres posicions).

La cadena també ha mogut de lloc dos dels seus periodistes insígnia: Anderson Cooper i Wolf Blitzer, que apareixen en posició 22 i 23, respectivament.

stats