22/05/2015

Un Camp Nou intel·ligent i connectat

4 min
Un Camp Nou intel·ligent i connectat

El club de futbol que dóna nom a la ciutat de Barcelona, segons la memorable frase de Josep Lluís Núñez, vol seguir fent-ho en l’era digital. Durant els pròxims mesos, els espais que envolten el Camp Nou es transformaran en el “districte Barça”, un nou barri tecnològic de la ciutat, mitjançant una aliança amb l’Ajuntament que abasta des de l’accés al recinte amb telèfons de tecnologia NFC i l’ús de vehicles elèctrics fins a la seguretat amb càmeres de reconeixement facial i les promocions personalitzades gràcies a balises de proximitat. La majoria es provaran a La Masia -el centre de formació del futbol base-, a la Ciutat Esportiva i al Miniestadi. També s’instal·larà mobiliari urbà connectat i l’Ateneu de les Corts obrirà un Barça Fab Lab dedicat a les aplicacions de la fabricació digital en el món de l’esport. Les empreses i els emprenedors podran provar al Camp Nou i el seu entorn les seves innovacions en matèria de ciutats connectades.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Dídac Lee, el responsable de TIC a la junta directiva del Barça, també va detallar ahir el calendari d’implantació de la xarxa wifi per a ús dels espectadors i els visitants del recinte, que estarà formada per 1.079 punts d’accés. Segons el club, actualment ja es disposa de cobertura sense fils en fase de proves al bulevard del Camp Nou, a l’oficina d’atenció al soci, a la plaça de la Font de Canaletes i a l’esplanada del Gol Sud. El servei s’ampliarà al Camp Nou Experience i a la pista de gel durant la tardor i al Palau Blaugrana durant l’hivern, per arribar finalment al Camp Nou la primavera de l’any 2016, tal com va avançar aquest diari al gener. Els socis del Barça no hauran de pagar res per connectar-se a la xarxa wifi; en canvi, encara no s’ha decidit quin model de negoci s’aplicarà a la resta dels usuaris. En qualsevol cas, la instal·lació no tindrà cap cost per al club gràcies al patrocini de Telefónica, que també s’encarregarà de gestionar el servei, inclòs un sistema específic de supervisió del trànsit de dades que permet oferir seguretat de cara endins -perquè cap espectador pugui infiltrar programari maliciós a la xarxa- i de cara enfora -perquè els atacs des de l’exterior no afectin els dispositius dels espectadors.

El Barça no és el primer gran club de futbol que es proposa oferir connectivitat als espectadors a dins del seu recinte. La firma xinesa Huawei, el proveïdor d’equips de telecomunicacions més gran de món, ha estat presumint aquesta setmana a Pequín, en el marc del seu congrés anual de xarxes, dels sis grans estadis europeus que fan servir la seva tecnologia per donar cobertura wifi: són els de l’holandès Ajax, el portuguès Benfica, l’escocès Glasgow Rangers i els alemanys Schalke 04, Wolfsburg i Borussia Dortmund. En aquest últim hi ha instal·lats 400 punts d’accés wifi per a les grades i 700 més en altres zones del recinte, que segons l’empresa permeten mostrar portals amb contingut que depèn de quin dispositiu fa servir cada usuari i del lloc on és. Curiosament, Huawei -que és patrocinador principal de l’Atlètic de Madrid- no ha mostrat gens d’interès a vincular-se tecnològicament al Barça.

En el full de ruta de l’estratègia smart del club també hi figura oferir informació dels partits en temps real i multiperspectiva. La distribució de vídeo als estadis és una aplicació molt desitjada per raons òbvies: els espectadors volen veure els gols com ho farien des del sofà de casa, amb repeticions a càmera lenta i des de diversos angles de càmera. Els dispositius mòbils són el vehicle natural, però el visionat sota demanda mitjançant una xarxa wifi no és un sistema òptim. La solució que s’està adoptant a tot el món, començant per Corea del Sud i Austràlia, és utilitzar una variant de les xarxes 4G de telefonia mòbil anomenada LTE Broadcast que proporciona la mateixa experiència que el visionat per televisió però sense sobrecarregar les xarxes, perquè tots els mòbils i tauletes accedeixen simultàniament al mateix contingut audiovisual. Precisament, Vodafone va fer la setmana passada una prova pilot de LTE Broadcast amb cinc angles de càmera a l’estadi de Mestalla durant el partit València-Celta, i fonts del Barça indiquen que s’està considerant una opció d’aquest tipus per quan la cobertura de 4G al Camp Nou sigui completa, tenint en compte els drets audiovisuals dels equips de la Lliga.

La digitalització del FC Barcelona es completa amb l’adopció de les tecnologies mòbils per a diversos tràmits, com l’aplicació de seient lliure -que ja ha permès alliberar 600.000 places- i la futura apli específica per als socis. El Barça és tota una potència en el món digital: la seva web, disponible en nou idiomes, atén cada temporada més de 70 milions de visitants i més de 170 milions de visites, el 45% de les quals des de dispositius mòbils. La seva audiència a les xarxes socials, des de Facebook, Twitter i Instagram fins a la xinesa QQ, suma 180 milions de persones, que fan que sigui l’entitat esportiva amb més seguidors digitals del món.

stats