Publicitat
Publicitat

TENDÈNCIES

Un servei de compravenda d'arxius digitals posa la indústria contra les cordes

Cançons en MP3 de segona mà

ReDigi és l'últim fenomen que posa contra les cordes la indústria musical. El seu sistema per comprar i vendre música de segona mà en format MP3 ha encès un debat sobre la legalitat d'aquesta pràctica.

L'olor de les llibreries de vell, remenar discos usats en precàries caixes de cartró... L'era digital semblava incompatible amb els safaris culturals per les botigues de segona mà, però l'empresa ReDigi, a Boston, ha demostrat que no amb la posada en marxa del primer servei de compra i venda de cançons en format MP3. Als advocats de les companyies discogràfiques la iniciativa els ha agafat amb el pas canviat i volen tancar el site per pirateria. Però els responsables d'aquest servei asseguren que és tan legal com qualsevol altra venda entre particulars d'objectes -físics- de segona mà.

Els usuaris que s'inscriuen a ReDigi poden posar a la venda les cançons que acumulen pols (metafòrica) als seus discs durs. Si algú les vol comprar, un programa garanteix que s'han esborrat de l'ordinador d'origen (i dels dispositius associats, siguin iPods, llapis de memòria o similars). Qui es desprèn de la cançó cobra uns 25 cèntims d'euro, mentre que qui la compra ho fa a un preu mitjà de 42 cèntims, aproximadament la meitat del que val en una botiga de primera mà. La diferència entre un preu i l'altre és el benefici que es queda el servei. "Som una petita plataforma que vol revolucionar el camp de la música i donar més poder als artistes i als fans", expliquen a la seva pàgina web.

Les discogràfiques amenacen

L'Associació de Productores Discogràfiques dels EUA no ho veu de la mateixa manera: el 10 de novembre els va enviar una carta firmada pels seus serveis legals instant-los a cessar les activitats. A més, posen en dubte el seu sistema tècnic per garantir l'eliminació de les cançons venudes. ReDigi ha ignorat la petició i, des que es va posar en marxa fa poques setmanes, ha creat una comunitat de 100.000 compradors i venedors. Això sí: mantenen una via oberta amb les discogràfiques per explorar la possibilitat d'establir algun tipus de compensació a canvi de tranquil·litat processal.

Per acabar de blindar la legalitat del seu sistema, ReDigi analitza que l'origen de la cançó sigui el seu propi banc de descàrregues o bé alguna de les botigues digitals reconegudes, com Amazon o iTunes. Així s'evita que algú faci negoci, per exemple, important tota la seva discoteca física al seu ordinador.

Els responsables de ReDigi explicaven aquesta setmana al New York Times que estan estudiant aplicar el mateix sistema als llibres electrònics.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT