Mèdia 14/11/2016

Carles Capdevila reivindica l’ètica i la dignitat a la vida i al periodisme

El director fundador de l’ARA ha recollit aquest dilluns el Premi Nacional de comunicació en premsa

Núria Juanico
3 min
Carles Capdevila reivindica l’ètica i la dignitat a la vida i al periodisme

BarcelonaPer a les parets del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat Carles Capdevila no és cap desconegut. El 2005 el periodista va recollir el seu primer Premi Nacional de comunicació al costat d’Antoni Bassas per 'El matí de Catalunya Ràdio'. 8 anys més tard el director fundador de l’ARA va tornar-hi per rebre un segon guardó, en aquella ocasió per a l’Ara.cat. Aquest dilluns, Capdevila ha trepitjat de nou el Saló de Sant Jordi per recollir un tercer Premi Nacional de comunicació, que se li ha atorgat en la categoria de premsa per haver fundat l’ARA i dirigir-lo durant 5 anys, i pel seu esforç en la defensa de l’educació des dels mitjans.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

“El premi duu el meu nom, però el sento de molta gent. El sento dels lectors i dels subscriptors, sobretot d’aquells que se’n van fer abans que sortís. Gràcies, ens aixequem cada dia a fer el diari per a vosaltres”, ha expressat el periodista durant el discurs d’entrega del guardó, en què ha agraït “el compromís, la generositat i l’energia” de la redacció de l’ARA. Amb aquest premi el jurat ha volgut reconèixer “el gran sentit de l’ètica i la dignitat” de Capdevila com a director fundador de l’ARA. Precisament, el periodista ha aprofitat els motius pels quals va rebre el guardó per convertir-lo en “una invitació a treballar de valent i cada dia per promoure l’ètica i la dignitat a la vida i al periodisme”.

Per arribar-hi, però, Capdevila ha reivindicat els mitjans “ben educats i educadors, que filtrin la mentida i no es conformin amb un espectacle de sí o no, sense matisos”. També ha lamentat que el periodisme “s’ha acostat més als poders que a les persones” i ha reclamat “més veritat” als mitjans. “M’ha felicitat gent per aquest premi que em feia la vida impossible com a director i conspirava tant com podia perquè no fóssim independents”, ha destacat Capdevila, que ha demanat “prou cinisme”. Així mateix, ha posat el focus en “la gent que cada dia treballa per arreglar el món amb les mans” i ha lloat la tasca de les persones que tenen cura de les persones. “És un col·lectiu ignorat i silenciat pels mitjans”, ha assenyalat Capdevila, que ha dedicat el reconeixement a la seva mare.

El jurat també ha premiat l’empresari i mecenes Leopoldo Rodés amb una menció d’honor a títol pòstum que ha recollit el seu nét, Marc Rodés, en nom de tota la família. “La seva petja en l’àmbit de la comunicació i la cultura catalanes i el seu compromís amb la ciutat de Barcelona són inesborrables”, ha subratllat el jurat. Leopoldo Rodés va ser fundador de Mediaplanning, president d’Havas Media i de la Fundació Macba, entre d'altres. A més, el 1985 va ser president del comitè de la candidatura dels Jocs Olímpics de Barcelona.

El programa 'El matí i la mare que el va parir', de Ràdio Flaixbac, s'ha endut el guardó en la categoria de radiodifusió. “Estem molt contents de ser una pedrera d’oients de ràdio en català”, ha assegurat el presentador de l’espai, Carles Pérez. En la categoria de televisió s'ha guardonat el Club Super3, que enguany celebra el 25è aniversari. El director del canal, Dani López, ha explicat que reben el premi com “un gran estímul per adaptar el canal als canvis dels pròxims anys”. Barcelona Televisió (BTV) ha obtingut el reconeixement en la categoria de proximitat. “Estem vivint un moment de transformació i de transició, de manera que hem d’estar més preparats que mai”, ha dit el director de la cadena, Sergi Vicente. En paral·lel, Nació Digital ha rebut el premi en la categoria de mitjans digitals. La seva directora, Karma Peiró, ha assenyalat que el mitjà es marca el repte de “prestigiar el periodisme a internet amb reflexió i anàlisi”. El publicista Oriol Villar ha recollit el premi per en la categoria de publicitat per la “gran qualitat formal i provada eficàcia” de les seves creacions.

stats