Publicitat
Publicitat

BARÒMETRE DE LA COMUNICACIÓ

L'ARA consolida 115.000 lectors diaris

Catalunya Ràdio manté el seu avantatge sobre RAC 1

Catalunya Ràdio torna a superar la barrera dels 600.000 oients i eixampla la distància amb el seu màxim competidor, RAC 1, segons les últimes dades del Baròmetre de la Comunicació, presentades ahir.

Els mitjans de comunicació acumulen moltes crisis -la financera, la de model de negoci, la publicitària-, però almenys no tenen crisi de consum. Les dades de l'última onada del Baròmetre indiquen una pujada generalitzada de la penetració de totes les tipologies de mitjans. En concret, per al període del maig del 2010 a l'abril del 2011 (i respecte a un any enrere), els diaris han guanyat 150.000 lectors nous, les revistes 121.000, la ràdio 182.000 oients, la televisió 59.000 espectadors i internet 363.000 usuaris.

Un dels duels clàssics per l'audiència és el de Catalunya Ràdio contra RAC 1. Aquesta onada ha estat favorable a la ràdio pública, ja que no només li referma el lideratge, sinó que li fa ampliar l'avantatge respecte a l'emissora del Grupo Godó. En concret, Catalunya Ràdio assoleix 601.000 seguidors, 53.000 més que els 548.000 de RAC 1 (quan aquesta diferència, un any enrere, era de 41.000 oients).

Pel que fa a la ràdio musical, Los 40 Principales i els seus 536.000 oients diaris segueixen sent líders, seguits de Flaix FM (390.000), RAC 105 (348.000), Ràdio Flaixbac (274.000), Cadena 100 (262.000), Cadena Dial (249.000), Europa FM (221.000), Ràdio Tele-Taxi (174.000), iCat FM (79.000) i Catalunya Música (61.000).

En l'àmbit de la premsa, l'última onada -corresponent a enquestes fetes al març i a l'abril- dóna una xifra de 99.000 lectors a l'ARA. A partir dels 133.000 seguidors obtinguts en el primer mesurament del diari -als mesos de gener i febrer- consolida una mitjana de 115.000 lectors diaris durant els quatre primers mesos de l'any. Això situa l'ARA en el tercer lloc dels generalistes en català per a aquest període, en un rànquing que encapçalen El Periódico (380.000 lectors) i El Punt (164.500). L' Avui és quart, amb 113.500 lectors diaris.

Informar-se i relacionar-se

El Baròmetre va aprofitar la presentació de la nova onada per publicar un nou estudi dedicat a les tendències del consum mediàtic, que ha elaborat juntament amb la fundació Creafutur. Una de les conclusions més rellevants és l'impacte de les xarxes socials: "L'evolució tecnològica i la crisi fan que els consumidors comprin de forma més racional i meditada, i que facin servir internet per continuar consumint a un cost més reduït. La digitalització, a més de provocar que cada cop estiguem més hores en contacte amb els mitjans, fa que la distinció entre entretenir-se, relacionar-se i informar-se quedi totalment difusa".

L'estudi constata que en dos anys els mitjans convencionals han vist com augmentava el consum que se'n fa un 7%, mentre que internet ha pujat un 40% (i les xarxes socials un 282%).

Més continguts de