Mèdia 28/11/2015

Cinc anys de l’ARA: de la il·lusió a la influència

Les bones xifres de subscriptors, la difusió i la penetració social certifiquen l’encert del model

Ara
4 min
La redacció de l’ARA s’ha anat ampliant des del començament del diari. Actualment està formada per una plantilla de 126 persones.

BarcelonaL’ARA compleix avui el seu primer lustre de vida i ho celebra amb un número especial que, amb 274 pàgines, suposa el diari més gran que ha elaborat mai aquesta redacció. Han sigut cinc anys dedicats a la triple missió d’explicar el país que ve, el món que ve i de proposar un mitjà que es relacioni amb els lectors d’una manera diferent de com ho han fet els diaris tradicionals de l’últim segle, assumint realment l’impacte que suposa l’explosió d’internet i les noves tecnologies.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquesta vocació de compassar-se amb els temps -i, per tant, amb els lectors- s’ha vist recompensada des del primer moment. En el primer mes de vida, la web va aconseguir 527.269 usuaris únics: era el primer diari en català que superava la barrera psicològica del mig milió de visitants mensuals. Des d’aleshores, és el mitjà en aquesta llengua que més vegades ha encapçalat el rànquing mensual. Les xifres d’audiència han observat una tendència creixent, fins al punt d’arribar a més de 2,7 milions d’usuaris únics el mes de setembre d’aquest any, la millor dada històrica per al diari. A més, això s’ha aconseguit reservant els continguts més destacats per als subscriptors ja des del primer dia, en una tendència que s’ha anat estenent a capçaleres destacades d’arreu del món.

L’ARA ha aconseguit, d’aquesta manera, convertir-se en només cinc anys en el segon diari de Catalunya en nombre de subscripcions, amb més de 33.000, la majoria de les quals digitals. Amb això ha demostrat que és fals el clixé segons el qual els lectors d’avui dia no paguen per continguts de premsa a internet. La clau ha sigut crear una comunitat de lectors al seu voltant i integrar-los en el dia a dia del mitjà. L’efervescència d’aquesta comunitat es fa palesa en els 2.000 comentaris que reben les notícies de l’Ara.cat al dia. O en el lideratge a les xarxes socials: el compte principal de Facebook de l’ARA té 193.589 seguidors, mentre que a Twitter, @diariARA té 249.112 followers.

Tot plegat fa que, segons les últimes dades del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat, l’Ara.cat se situï com a diari online preferit pels catalans a l’hora d’informar-se d’assumptes polítics: el 14,1% dels enquestats declaren que l’escullen, per sobre del 13% que opten per Vilaweb i l’11,6% que es decanten per l’edició digital de La Vanguardia, que cau a la tercera plaça després de liderar en l’onada anterior. Pel que fa a l’edició en paper, l’ARA millora notablement els seus resultats respecte a l’enquesta anterior i passa del 7,4% de les respostes fins al 10,5%, cosa que el consolida com a tercer diari de Catalunya, agafant distància amb El País (que baixa del 6,9% i es queda en un 5,9% de respostes) o El Punt Avui (que marca un 4,8%, set dècimes menys que en l’onada anterior).

També l’Estudi General de Mitjans (EGM) certifica la tendència creixent de l’ARA. L’última onada, publicada al juliol, li atorga 127.000 lectors, una xifra que li permet tancar el seu millor curs, en el qual les tres onades de la temporada donen una mitjana de 133.000 seguidors. D’aquesta manera, el diari creix en 17.000 lectors respecte al curs passat, en què les tres onades feien una mitjana de 116.000 seguidors.

Una altra fita important aconseguida ha sigut convertir-se en un diari amb lectors de perfil alt en estudis, nivell socioeconòmic i consum cultural. Així, el 63% de lectors de l’ARA són universitaris, mentre que la competència es mou en percentatges que van del 35% d’El Periódico al 40% de La Vanguardia.

Això s’ha fet notar, per exemple, en les promocions del diari, que s’han centrat sempre en productes culturals, ja que s’ha entès que era coherent amb el model de l’ARA oferir continguts com a material suplementari. I també s’ha traslladat en nombrosos diaris especials -sovint amb altes dosis de creativitat-, com ara el dedicat al vintè aniversari de la mort de Perich (amb totes les notícies il·lustrades amb vinyetes seves) o les edicions tunejades amb quadres de Joan Miró, Antoni Tàpies o Miquel Barceló.

Amb el reconeixement dels seus lectors i els anunciants -i havent demostrat la seva influència creixent- el diari afronta els pròxims cinc anys amb la premissa intacta: explicar el país que ve, el món que ve i proposar una manera de relacionar-se amb els lectors amb la màxima proximitat i tant personalitzadament com sigui possible.

Nombrosos premis de periodisme i disseny

L’ARA celebra els cinc anys dues setmanes després d’haver sigut reconegut amb el premi Diari Europeu de l’Any, que l’ha distingit com el diari d’àmbit regional més ben dissenyat del continent. Aquest és l’últim d’una llarga llista de guardons que l’ARA ha recollit tant en l’apartat del disseny -amb diverses distincions de la Society for News Design i premis Laus per a dos interactius i el suplement Rar - com en el dels continguts. Entre aquests destaquen el Premi Nacional de comunicació del 2013 per a l’edició digital i el de comunicació científica del 2014.

stats