Publicitat
Publicitat

INTERNET

Brussel·les vol obligar a les webs a esborrar dades personals d'Internet

La Comissió Europea vol que s'atengui als usuaris que així ho reclamin

La Comissió Europea proposa obligar les webs que contenen dades personals dels europeus –així com fotografies o vídeos– que els facin desaparèixer d'internet si així ho reclamen els usuaris.

La comissària de Justícia i Drets Fonamentals, Viviane Reding, ha presentat avui la primera de les seves propostes per actualitzar la llei europea de protecció de dades, una legislació que data de 1995, abans de la popularització de la xarxa.

La nova legislació proposada per Brussel·les, que necessitarà el vistiplau dels governs dels vint i del ple de l'Eurocambra, facilitarà als ciutadans esborrar la informació que apareix d'ells en cercadors com Google o en xarxes socials com Facebook.

Amb aquesta iniciativa Reding vol plasmar la seva vella reivindicació que els europeus tinguin el dret a "esborrar el seu rastre a internet" quan ho desitgin, encara que prèviament hagin accedit a donar informació sobre si mateixos penjant, per exemple, fotografies a les xarxes socials.

"La protecció de dades és un dret fonamental però de vegades els ciutadans veuen com se'ls escapa de les mans", ha assenyalat Reding davant la premsa.

La comissària ha destacat la necessitat de posar al dia la legislació sobre protecció de dades atès que "quan es va aprovar l'última, el 1995, només l'1% dels europeus es comunicava habitualment per internet. Avui són el 97%", segons ha precisat.

La iniciativa pretén que hi hagi un sol mercat digital per a usuaris i empreses i una sola llei per als vint en termes de protecció de dades.A més de millorar els drets dels usuaris, també pretén simplificar la legislació per a les empreses de telecomunicacions que operen a la UE.

"El mercat digital europeu no vola tan alt com podria perquè les empreses han de pensar en veintisiete legislacions diferents", ha indicat Reding.

Per això, la mesura preveu que hi hagi un futur conjunt únic de normes de protecció de dades i que s'eliminin "requisits administratius innecessaris" que permetran estalviar 2.300 milions d'euros (uns 2.900 milions de dòlars) a l'any a les companyies, va explicar.

Actualment, les empreses havien de notificar les seves activitats de protecció de dades als supervisors nacionals. A partir d'ara, només hauran de fer-ho a una única autoritat, i no a veintisiete diferents.

Aquesta "finestreta única" de dades personals facilitarà les coses a les empreses "però també als ciutadans que vulguin denunciar abusos", ha subratllat Reding.

En casos d'incompliment per les companyies de les seves obligacions de protecció de dades, les empreses hauran de fer front a sancions de fins a un milió d'euros (més d'un milió de dòlars) o el 2% del volum del seu negoci.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT