Publicitat
Publicitat

Dígitsiandròmines

Connectats a bord

Repassem la cobertura dels serveis de telecomunicacions en els transports públics per carretera, ferrocarril, avió i vaixell

Si una cosa ha quedat clara amb les caigudes recents de serveis 2.0 és que, en l'era de les xarxes socials, hi ha qui porta fatal quedar-se sense connexió. I amb el tipus de vida actual, podem arribar a passar molta estona a bord d'algun mitjà de transport col·lectiu.

A la superfície, les comunicacions depenen de la cobertura de telefonia i internet mòbil, que es concentra en les zones poblades i al costat de vies de comunicació: carreteres, autopistes i vies de tren. Per això, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) no té previst oferir serveis propis de connexió a internet en els seus autobusos, tot i que van equipats amb una xarxa informàtica que cada nit carrega informació de servei via wifi a les cotxeres i aviat ho podrà fer en temps real sobre la marxa. Els tramvies de Barcelona van instal·lar fa dos anys connexió wifi en cinc unitats del Trambaix, però ho van abandonar perquè només el 0,9% dels viatgers l'utilitzaven.

Algunes companyies de transport interurbà han començat a oferir connexió de xarxa als seus viatgers: Moventis (Sarfa) té una ruta privada entre els hotels de la Costa Brava i el centre comercial La Roca Village, en què els viatgers es poden connectar a velocitats de 3 Mbps, i l'any que ve incorporarà la possibilitat als deu autobusos de la ruta de Sarfa entre Palafrugell i Barcelona. Sagalés també ha equipat amb connexió wifi per als viatgers les rutes entre Barcelona i el centre comercial citat, i entre la capital i l'aeroport de Girona, i té previst estendre abans de sis mesos el sistema a tots els vehicles dels seus serveis regulars exprés, per continuar després amb la resta de rutes.

Quan una part o la totalitat del trajecte es fa sota terra, la cosa es complica perquè no es pot comptar amb les xarxes mòbils de superfície. Per això TMB ha afavorit que les quatre grans operadores (Movistar, Vodafone, Orange i Yoigo) comparteixin 900 antenes, cablejat i altres equipaments per oferir conjuntament serveis de veu i dades 3G als vestíbuls, les andanes i els túnels de 128 de les 139 estacions de metro de Barcelona. Les de la línia 5 entre Horta i Vall d'Hebron l'haurien de tenir abans de final d'any, mentre que a les de les línies automàtiques, la L9 i la L10, que són propietat de la Generalitat, encara no hi ha servei.

Els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) van ser pioners oferint cobertura de veu mòbil: Movistar, Vodafone i Orange garanteixen amb xarxes pròpies el servei de telefonia al 100% de les dues línies entre Barcelona i el Vallès, i les dues primeres també ho fan fins a Martorell en la línia Llobregat-Anoia. En canvi, només Movistar assegura l'accés mòbil 3G a internet als FGC. L'empresa no té previst oferir connectivitat wifi als seus 80 milions de passatgers per l'alt cost del desplegament.

Renfe ha anunciat que equiparà els seus trens de llarga distància amb connexions wifi per als viatgers, i ha especificat que el servei serà gratuït -o, més exactament, inclòs en el preu del bitllet-. L'empresa preveu ampliar el desplegament als combois de mitjana distància i de Rodalies, però evita comprometre's amb cap termini.

Si teniu previst viatjar en avió, no compteu a telefonar o connectar-vos durant el vol. Ni Vueling ni Spanair, les dues companyies amb més passatgers des de Barcelona, disposen de serveis de telefonia i internet a bord, i les dues descarten oferir-los per ara, perquè indiquen que només són viables en els trajectes de mitjà i llarg radi. Això sí, mentre espereu us podeu connectar a les xarxes wifi de pagament dels aeroports. A Barcelona, Kubi Wireless cobreix tota la T1 i part de la T2, amb servei de franc el primer quart d'hora i unes tarifes a partir dels 4,1€ per la mitja hora següent. A Girona és Movistar qui ofereix des de principi d'any cobertura wifi de pagament en tot el recinte, i a Reus està previst desplegar-la durant l'any que ve.

El cas d'accés més difícil són els vaixells, ja que en alta mar no hi ha cobertura de telefonia i cal recórrer als enllaços per satèl·lit. Baleària ofereix connexió wifi (entre 1€ per 15 minuts i 3 € per una hora) en els seus ferris més moderns, com el que fa la ruta Barcelona-Eivissa els divendres i els diumenges. En temporada alta s'hi afegeixen els de la línia de Menorca.

En qualsevol cas, no espereu disposar mentre esteu embarcats de les mateixes prestacions que a casa o al despatx. Si no us agrada la pel·lícula que passen als monitors, porteu-ne alguna al disc dur o en un clauer de memòria, perquè no us quedarà el recurs del YouTube. Pràcticament tots els serveis propis de les companyies de transport tenen limitacions en el tipus de contingut accessible i en el temps i la velocitat de connexió, ja que la qualitat del servei 3G pot variar durant el trajecte i s'ha de repartir entre tots els usuaris connectats a la xarxa wifi. Si la vostra feina depèn de poder enviar i rebre missatges i documents, la millor opció sobre terra ferma continua sent combinar el servei d'internet mòbil de les operadores de telefonia amb una certa dosi de paciència.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT