POLÈMICA A INTERNET
Mèdia 10/01/2012

Cuatro cola publicitat virtual a 'Mentes criminales'

Cuatro ha estat pionera a l'Estat en la introducció de publicitat virtual en una sèrie estrangera, Mentes criminales. Els espectadors critiquen una pràctica que, al seu parer, pot vulnerar els drets d'autor.

Natalia Araguás
2 min
Cuatro cola publicitat virtual a 'Mentes criminales'

BARCELONA.Des d'aquells opulents esmorzars de Médico de familia , amb multitud de marques desplegades sobre la taula, el product placement s'ha sofisticat. Fins al punt que ja no cal que els productes estiguin presents al plató de rodatge. L'aparició, a la sèrie de Cuatro Mentes criminales, d'un panell publicitari que anunciava la cadena d'òptiques Alain Affelou, va provocar l'estranyesa dels espectadors. Els xocava que una marca francesa tingués tant protagonisme en una ficció nord-americana. Efectivament, el panell en qüestió no hi és, a la sèrie original. Va ser inserit per Cuatro al capítol quart de la setena temporada de Mentes criminales abans d'emetre'l, per obra de l'agència MPG-Media Contacts en col·laboració amb Havas Sport&Entertainment.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Des de la cadena no només ho confirmen, sinó que treuen pit: la pràctica es denomina product placement virtual i és "una nova iniciativa comercial totalment pionera de Publiespaña", l'empresa que gestiona la publicitat del Grup Mediaset, propietari de Telecinco i Cuatro. Introduir elements publicitaris en el procés de postproducció no s'havia fet mai en una sèrie estrangera emesa a l'Estat, expliquen. Sí que hi havia hagut experiències similars en sèries espanyoles, com La que se avecina o Hospital Central .

La modificació de Mentes criminales es va realitzar amb el vistiplau de Walt Disney, la distribuïdora de la sèrie a Espanya. Cuatro probablement ho repetirà en futures emissions. L'anunciant -fabricant de les ulleres Tchin Tchin- ha quedat satisfet. "Alain Affelou sempre ha tingut vocació de buscar nous camins per millorar l'eficàcia publicitària", va declarar ahir Eva Ivars, directora comercial i de màrqueting de la firma: "Aquesta novetat tecnològica suposarà una gran oportunitat per construir branding d'una manera natural dins una programació d'alta qualitat, com ho són les sèries estrangeres". Els espectadors, en canvi, no ho veuen clar. La polèmica es va fer sentir a internet: blogs com Zinemaníacos es preguntaven si el copyrigh t de l'obra no impedeix modificar-la.

La normativa europea preveu que es pugui fer publicitat virtual, explica Víctor Curto, professor de publicitat a Blanquerna i director creatiu de l'agència What's On. La directiva televisió sense fronteres (TSF) l'autoritza "especialment durant l'emissió d'esdeveniments esportius", sempre que els anuncis virtuals no siguin "més visibles o ostensibles" que els cartells reals que apareixen al terreny de joc. De moment, la normativa no diu res sobre ficcions ni sobre fer aparèixer elements publicitaris que, simplement, abans no hi eren. La directiva TSF es va revisar el 2003, a la llum dels canvis que s'havien produït al sector audiovisual des de la seva adopció l'any 1989. I que encara continuen.

stats