Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Explorer, Firefox, Chrome... tant li fa

El panorama dels navegadors web a final del 2011 no s'assembla en res al de començament d'any. Internet Explorer de Microsoft encara és el més usat a escala mundial, però per primera vegada té una quota de mercat inferior al 40%. Firefox, que havia estat el seu gran rival i va començar l'any per sobre del 30%, l'acaba al voltant del 25%. El gran triomfador és Chrome, el navegador de Google, que va superar Firefox en usuaris al novembre i, si continua així, també passarà Explorer després de l'estiu. De fet, Google ja marca la pauta dels navegadors: comparant versions per separat, Chrome 15 ja té més usuaris que Explorer 8, i la fundació Mozilla, que gestiona Firefox, viu bàsicament dels 232 milions d'euros que li paga Google cada any per ser el seu cercador estàndard.

Ara bé, la guerra entre navegadors web per a ordinadors, que fins ara ha marcat bona part dels patrons d'ús de la xarxa, perd importància a mesura que en guanyen els accessos a internet des dels telèfons mòbils. Els usuaris de smartphone fan servir majoritàriament el navegador que ve inclòs en el sistema operatiu. I això, en el millor dels casos: quan poden triar entre la web mòbil i una aplicació, es decanten gairebé sempre per aquesta. Dels 800 milions d'usuaris que té Facebook, 350 milions hi entren des del mòbil, i 300 milions ho fan amb una aplicació, no amb el navegador web.

El pròxim terreny de joc serà la pantalla de la tele. Els fabricants d'aparells connectats ja ofereixen catàlegs propis d'aplicacions. En aquest cas, la gran novetat arribarà de la mà d'Apple: ja hi ha una eina per executar en un televisor centenars de milers d'aplicacions per a iPad: de moment, només funciona si tens un receptor AppleTV de vídeo per internet, però ben aviat també en els futurs televisors Apple.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT