Publicitat
Publicitat

Fahrenheit 451

El diari The Times de Londres té 119.255 subscriptors digitals, que son més que els 117.084 compradors del The Independent de paper. Més de la meitat dels subscriptors ho són via tauleta. Business Insider calcula que l'any 2015 es vendran 500 milions de tauletes a tot el món. Perquè tingui una mica d'escenari, el mateix any es vendrà un nombre semblant de mòbils intel·ligents i només 360 milions d'ordinadors personals. Pensi un moment per a què fem servir les tauletes i s'adonarà que un dels seus usos principals és… precisament llegir els diaris.

Més signes dels temps. Els dos principals fabricants mundials de rotatives -l'un alemany i l'altre suís- han fet fallida. Del suís se n'ha fet càrrec un grup xinès i l'alemany encara no sabem si se'n sortirà. Per què pleguen, els de les rotatives? Exacte: perquè no venen prou. I no venen prou perquè la rotativa, avui, és la tauleta, el mòbil, el PC. Tot plegat em permet fer una simpàtica afirmació: la fi del paper com a plataforma per als diaris, a més d'inexorable -això ja ho sabíem-, arribarà més de pressa del que sembla.

Hi ha diaris que es preparen per deixar d'existir en paper. Lògic. Servidor interpreta en aquesta línia la reorganització de la feina a la redacció d' El País , que ara treballa amb el criteri "primer, la web". D'altra banda, el nou conveni d'aquest diari, signat fa un parell de setmanes, té com una de les grans línies de fons la igualació de salaris i condicions laborals entre periodistes de l'àrea digital i del paper. No s'equiparen, no l'enganyo: els uns hi guanyen i els altres hi perden per trobar-se a mig camí d'aquí uns anys. A The New York Times fan el mateix. Quedi's tranquil. De tot plegat en sortirem guanyant el periodisme i la gent. Però ara se m'ha acabat el paper i l'hi hauré d'explicar un altre dia. Ho veu? Això, al món digital, no passa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT