DRET A LA IMATGE VS. DRET A LA INFORMACIÓ
Mèdia 21/02/2011

Fins on arriba el dret a la intimitat dels famosos?

Diez Minutos haurà d'indemnitzar Buenafuente per haver reproduït una fotografia amb la seva parella. Quins són els límits que tenen els mitjans per ficar-se en la vida privada dels famosos?

L. Altarriba / A. Castellví
2 min
El presentador de La Sexta va celebrar la sentència amb una piulada a Twitter: "Avui és un dia de triomf contra el mercadeig de la vida privada, tot i que lamentablement no canviarà res".

Barcelona.Diverses sentències aquest mes de febrer donen la raó a tres personatges famosos sobre l'ús que fan alguns mitjans de comunicació d'intimitats de la seva vida privada. Aquests casos han tornat a obrir el debat sobre els límits en l'ús de la imatge de les persones conegudes. Carles Viñas, advocat especialista en dret de l'audiovisual i propietat intel·lectual, és una de les fonts consultades per explicar-ho.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El que estableix la llei

La normativa que ho regula és la llei espanyola de protecció de l'honor, la imatge i la intimitat. D'acord amb això, la imatge està protegida, però les persones públiques no queden cobertes, perquè en el conflicte entre dret a la informació i dret a la imatge, preval el primer.

Els límits

Tot i la prevalença del dret a la informació, queda limitat quan atempta la privacitat. Això vol dir que si una foto està feta en un espai privat, no és notícia i ja no preval el dret a la informació. La jurisprudència diu que cal estudiar cas per cas. A l'hora d'aplicar la normativa, els jutges tenen en compte criteris com que el fet sigui noticiable o que la persona fotografiada estigui exercint en aquell moment la seva feina pública. La majoria de sentències conclouen que el que una persona coneguda fa fora de la seva tasca professional pública s'ha de considerar dins l'esfera privada. A més, si l'ús que es fa de la imatge d'un famós busca el profit comercial, aleshores desapareix la consideració com a acció regulada pel dret a la informació.

Els famosos que es venen

Fins i tot les persones que venen imatges o informacions sobre la seva vida privada per treure'n benefici econòmic poden exigir uns límits. El problema que tenen és que si donen autorització als mitjans de comunicació perquè entrin a la seva vida personal, quan volen revocar aquesta autorització es poden enfrontar a haver-los d'indemnitzar. És a dir, que el mitjà pot demandar-los per danys i perjudicis.

Al costat d'un famós

Si una persona desconeguda apareix en una imatge al costat d'algú famós, difícilment pot reclamar per vulneració al seu dret a la imatge.

És el cas dels amics de Gerard Piqué que sortien a la fotografia que el jugador del Barça va penjar a Facebook amb motiu del seu aniversari i on també apareixia la cantant Shakira. Els amics poden reclamar als mitjans per haver reproduït la imatge, però els diaris i televisions podrien respondre que la seva presència a la imatge és accessòria.

Fer de públic

Hi ha ocasions en què una persona anònima pot posar límits a l'ús de la seva imatge. És el cas de la participació en programes com a públic: els assistents poden demanar que, un cop emès l'espai, no s'utilitzi en cap més ocasió la seva imatge al plató. El canal de televisió ho ha de complir.

stats