Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

Google: ara, objectiu Windows

El gegant d'internet pretén emportar-se els clients de Microsoft cap a les seves aplicacions web, però li costarà aconseguir que es desenganxin de l'Office

Segons Sergey Brin, cofundador de Google, els PC actuals són "una tortura" per als usuaris: triguen molt a engegar-se, cal descarregar i instal·lar els programes i actualitzacions, fer còpies de seguretat i tenir un antivirus sempre al dia que els protegeixi dels atacs. La solució, diu Brin, és el núvol d'internet. Concretament, els servidors com els de la seva empresa, en què els usuaris poden dipositar amb seguretat els documents i altres arxius i fer-los servir amb aplicacions web sempre actualitzades.

Per això Google ha apostat en la seva convenció desenvolupadors per un canvi de model de la informàtica personal: en lloc d'ordinadors convencionals amb un disc dur intern que conté els programes i les dades, la firma proposa els Chromebooks, una família de portàtils lleugers sense unitat d'emmagatzematge i amb un únic programa, el navegador Chrome, que fa funcions de sistema operatiu i serveix per accedir a les aplicacions i als fitxers que l'usuari té guardats en servidors de la xarxa.

A partir del model experimental Cr-48 que va distribuir fa un any, Google ha acordat amb Samsung i Acer la fabricació de dos models de Chromebook, que es podran comprar a partir del 15 de juny. El de Samsung té una pantalla de 12,1 polzades i una bateria de vuit hores, i s'oferirà en dues versions: una que es connecta amb wifi (300 € al canvi) i una altra que també ho pot fer amb 3G (350 €). El d'Acer (250 €) només es connecta amb wifi, té una pantalla d'11,6 polzades i la bateria li dura menys, sis hores, però més que les de la majoria dels portàtils. Tots dos inclouen webcam , un parell de ports USB, pesen prop de quilo i mig i triguen vuit segons a arrencar de zero, però sobretot es recuperen instantàniament del repòs entre sessions de treball.

Amb aquestes especificacions, Google no aspira només a atraure els consumidors, que ara compren netbooks convencionals, amb disc dur i sistema operatiu Windows, sinó també els compradors institucionals, tant d'empreses com d'escoles, als quals ofereix una modalitat de lloguer (20 € mensuals per usuari en el primer cas i 14 € en el segon) que inclou el manteniment i la renovació periòdica de l'ordinador.

La peça clau de la plataforma és el navegador Chrome, que fa poc ha superat els 160 milions d'usuaris. Fa uns mesos Google va obrir un catàleg d'aplicacions propi, la Chrome Web Store, en el qual hi ha unes 4.500 aplicacions web que permeten fer a internet la majoria de les tasques de feina i lleure que es fan amb un PC. El que proposa Google als usuaris és que s'oblidin dels seus programes habituals i es traslladin a serveis de correu com Gmail, d'ofimàtica com Google Docs o d'arxiu multimèdia com Picasa Web, gràcies al fet que, diu l'empresa, les connexions d'alta velocitat més o menys permanents ho fan possible. Fins i tot s'ha previst la possibilitat de treballar durant les estones en què no hi ha connexió, ja que els programes sincronitzen automàticament les dades tan bon punt se'n recupera l'accés.

El sistema de Google és un atac directe a Microsoft, ja que entra en competència amb els dos productes que són la base del seu negoci: el sistema operatiu Windows i la suite d'ofimàtica Office. De fet, la "tortura" que citava Sergey Brin es referia sense embuts a Windows, un sistema present en més de 9 de cada 10 ordinadors però que s'ha anat quedant antic, que és l'objectiu principal dels virus informàtics i que es va degradant en rendiment com més es fa servir, cosa que encara compromet més la seva seguretat. Si els usuaris abandonessin massivament Windows a favor de Chrome i canvien l'Office per les aplicacions web, Microsoft tindria un greu problema, ja que encara que disposa de serveis propis al núvol, amb la marca Azure, l'empresa no ha aconseguit mai fer negoci a la xarxa.

Afortunadament per a Microsoft, és molt dubtós que s'arribi a produir una deserció generalitzada dels usuaris. Per molt cansats que estiguin de Windows, pocs estan disposats a renunciar a Office i a aprendre a fer servir nous programes de processament de textos, full de càlcul i per a presentacions. Ho indica l'adopció marginal de les alternatives actuals, com OpenOffice. Encara pitjor, doncs, si les aplicacions que cal fer servir amb els nous Chromebooks són les de Google Docs, que no estan gens a l'alçada de les de Microsoft.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT