Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

Google contra tots

El gegant d'internet es fica a casa d'Apple i planta cara a Microsoft, Facebook i Amazon. Per partida doble

L'any passat es van vendre al món 69 milions de tablets; aquest any seran més de 107 milions; l'any que ve, gairebé 150 milions, i la xifra seguirà creixent fins als 220 milions el 2016. Però la majoria seguiran sent iPads d'Apple: en canvi, els models amb Android no superaran un terç d'aquest mercat, segons les previsions d'IDC. Google, acostumada al domini absolut que ha assolit en el camp dels smartphones –cada dia se n'activen un milió al món, una dotzena cada segon–, no s'hi conforma. Per això, aquesta setmana ha presentat a San Francisco el Nexus 7, un model propi de tablet amb què espera estimular els altres fabricants a produir equips més competitius.

A diferència del que pretén Microsoft amb el seu Surface, Google aspira a ampliar el mercat per la gamma baixa: es tracta d'un equip bàsic, amb pantalla de set polzades i 340 grams de pes, fabricat per Asus, que costarà 199 dòlars (160 euros) quan surti, a mitjans de juliol, als països anglosaxons. No té ni càmera de fotos: només la frontal per fer videotrucades. És un vehicle per al consum de contingut digital, que és on Google vol obtenir ingressos: ha reforçat la seva botiga Google Play afegint a la venda d'aplicacions –1.000 milions de descàrregues cada mes–, música i llibres la venda de revistes i pel·lícules que fins ara només es podien llogar. Una estratègia calcada a la d'Amazon amb el seu tablet Kindle Fire, que li ha donat prou bons resultats.

El Nexus 7 serà el primer equip amb la nova versió 4.1 del sistema Android, batejada com a Jelly Bean (gominola) seguint el tradicional ordre alfabètic de llaminadures. A San Francisco es van ensenyar les millores que aporta, bàsicament de la interfície d'usuari, però també en el cercador: la funció Google Now adapta tan profundament els resultats de cerca a les circumstàncies, la ubicació i l'historial de cada usuari que és poc probable que dos persones obtinguin respostes idèntiques a una mateixa consulta.

Amb el nou Android, que es podrà aplicar només a alguns dels terminals que ja són en mans dels consumidors, també arriba Google+ Events, una nova funció de la xarxa social de Google que es combina amb l'agenda, les notificacions i els àlbums de fotos per gestionar la convocatòria d'esdeveniments d'una manera molt més integrada que la de Facebook.

Chrome, el navegador web de la casa, ha superat els 300 milions d'usuaris. Per celebrar-ho, Google n'ha tret versions per a iPhone i iPad, que sincronitzen dades amb l'ordinador i amb altres mòbils i ja es poden descarregar de l'App Store. Chrome també és una plataforma per executar aplicacions de tercers: segons Google, 150 milions de persones juguen a Angry Birds dins de Chrome.

L'empresa també s'ha proposat treure partit de la seva immensa infraestructura de servidors. El servei Drive d'emmagatzematge de fitxers al núvol s'ha ampliat als mòbils d'Apple, i en els usuaris del seu correu Gmail hi veu 425 milions de candidats a adoptar les aplicacions d'ofimàtica de Google Docs, que a partir d'ara també es poden fer servir en absència de cobertura. Entre els cinc milions d'empreses que han passat de l'Office de Microsoft a les Google Apps es va citar el cas del BBVA. Al darrere hi ha el Compute Engine, la potència combinada de més de 700.000 processadors, que Google començarà a llogar sota demanda a les empreses d'internet que no disposin de centres de dades propis. Un míssil a la línia de flotació d'Amazon, l'actual líder del sector amb el seu servei EC2, sobretot perquè Google ho oferirà a meitat de preu.

Larry Page, conseller delegat de Google, no va aparèixer. Qui sí que hi va fer acte de presència és el seu soci Sergey Brin, per fer una videoconferència amb uns paracaigudistes que es van llençar des d'un dirigible sobre el centre de convencions equipats amb les ulleres connectades Google Glass. Té gràcia que mentre competeix amb els adults, Google també faci coses de nen gran.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT