05/10/2016

Google, un futur a dues velocitats

4 min
Google, un futur a dues velocitats

L’acte d’ahir en què Google va desplegar les seves novetats de hardware va ser molt més que una presentació de productes. Per una banda, el gegant d’internet va deixar clara la voluntat de competir contra Apple i Amazon en igualtat de condicions: una gamma limitada d’aparells de disseny i marca propis, perfectament integrats amb els serveis de l’empresa, sense la nosa que representen els fabricants externs i les seves exigències de personalització.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La mostra evident d’aquesta Google desacomplexada davant Apple són els dos nous smartphones -un amb pantalla de cinc polzades, l’altre, de cinc i mitja-, que prescindeixen ja de la marca Nexus, que fins ara Google compartia amb els proveïdors que fabricaven els dispositius de referència de les successives versions d’Android. Els Pixel són telèfons de gamma alta, tant per especificacions (processador d’última generació Qualcomm 821, 4 gigabytes de memòria RAM, lector dactilar avançat a la part posterior) com per preu (a partir de 649 dòlars).

Segons l’empresa, la seva càmera de 12,3 megapíxels de grans dimensions és la millor que es pot trobar actualment en un smartphone -una afirmació que no desentonaria en un acte d’Apple- i està acompanyada d’un software avançat de processament d’imatges, seguint la tendència actual de complementar les òptiques de qualitat amb funcions de software com l’estabilitzador de vídeo. Però, a més, els Pixel ofereixen al comprador espai il·limitat per emmagatzemar fotografies amb la màxima resolució al núvol de Google i un servei d’assistència telefònica 24/7 que ningú havia gosat oferir des del fracassat Fire Phone d’Amazon.

Android Nougat

Els nous telèfons de Google també són els primers de l’empresa que surten amb la versió Nougat del sistema operatiu Android i amb la secretària virtual Google Assistant, que aspira a competir amb la Siri d’Apple i l’Alexa d’Amazon. Ara bé, el dispositiu emblemàtic de Google per fer servir Assistant no és cap telèfon, sinó l’altaveu wifi de sobretaula Google Home, que porta un micròfon perquè l’usuari l’interrogui o li doni ordres amb la veu fent servir llenguatge natural, mantenint-hi converses complexes que poden incloure cerques a internet, demanar la traducció d’una frase a un altre idioma o bé transaccions com reservar taula en un restaurant (sí, aquesta operació de la qual Silicon Valley fa una dècada que ens mostra totes les variacions possibles).

Al Google Home, que arriba per competir amb l’Amazon Echo, també li podem demanar que ens posi música de YouTube, Spotify, Pandora, TuneIn i altres serveis. Podem posar-ne un a cada habitació per disposar d’una sonorització multisala i fer-lo servir per controlar altres aparells, des de televisors compatibles (“posa’m l’episodi 4 de Narcos a la tele de la cuina”) fins a alarmes, bombetes o termòstats connectats (“apaga els llums de la saleta” o “abaixa la temperatura del dormitori”). El principal inconvenient pràctic que li trobo al Google Home és haver de despertar-lo abans de cada ordre o consulta dient “OK Google”, una operació que, sospito, pot arribar a fer-se tediosa.

El segon fet pel qual recordarem l’acte d’ahir és que Google ja dóna per acabada l’era dels mòbils. Malgrat que sembli només una curiositat, Google Assistant representa en realitat el futur de l’empresa. Només dos minuts després de començar, el conseller delegat Sundar Pichai ja havia manifestat que després d’una primera dècada dedicada a la web i una segona als telèfons, Google ja està centrada en la intel·ligència artificial com a mitjà preferent per a la interacció personalitzada entre els usuaris i les dades i els serveis. Després d’anys entrenant-la, la seva plataforma ja conté 70.000 milions de peticions, consultes i accions possibles, i comença a aproximar-se a las capacitats dels humans en operacions com la identificació del contingut d’una imatge, la traducció de frases i la conversió de text a veu. Aquestes i altres capacitats ja s’apliquen en serveis com Assistant i el nou xat per a mòbils Allo, i Google oferirà als desenvolupadors eines per incorporar les funcions a les seves aplicacions.

Els anglosaxons, primer

Una conseqüència d’això és que, per ara, Google oferirà els seus serveis a dues velocitats: de moment, l’experiència completa queda reservada als usuaris angloparlants, mentre que la resta haurem d’esperar. Sense anar més lluny, ni els smartphones Pixel ni l’altaveu intel·ligent Home es vendran fora dels mercats anglosaxons tradicionals: els EUA, el Regne Unit i Austràlia. Tampoc estaran disponibles aquí dos més dels nous productes presentats ahir: el visor de realitat virtual Daydream View, proveït d’un comandament a distància per apuntar i disparar amb la mà en les aplicacions i jocs immersius -com ara un de màgia inspirat en la saga de J.K. Rowling-, i l’enrutador domèstic Google Wifi, que es controla amb una aplicació mòbil que permet desactivar a voluntat l’accés a internet d’alguns usuaris, per exemple per evitar que els nens de la família es passin el sopar enganxats a la pantalla. El fet que Google ofereixi la possibilitat de comprar l’aparell en lots de tres unitats aixeca certs dubtes sobre l’abast de la seva cobertura.

L’únic dels productes presentats ahir que podrem comprar nosaltres és el Chromecast Ultra, el nou model del popular adaptador multimèdia -Google n’ha venut 30 milions- que transforma en connectat qualsevol televisor que tingui una entrada HDMI. El nou Ultra afegeix, a més, la compatibilitat amb contingut audiovisual de resolució 4K, HDR i Dolby Vision, i porta un connector Ethernet per no saturar la xarxa wifi de la casa. Als EUA costarà 69 dòlars, però encara no s’ha comunicat el preu ni la data de venda aquí.

stats