INTERNET
Mèdia 22/03/2012

Google vol pensar "com un humà"

Google incorporarà en els pròxims mesos la cerca semàntica: tindrà en compte el significat de les paraules. Les consultes es resoldran d'una manera més semblant "a com els humans entenen el món".

Natalia Araguás
3 min
Google incorporarà criteris de cerca semàntica i oferirà més respostes directes a les consultes que facin els internautes entre els resultats més ben posicionats.

BARCELONA.En els pròxims mesos, Google afinarà el seu motor de cerca. L'actualització està orientada a oferir més bons resultats gràcies a la incorporació de criteris de cerca semàntica, un sistema que analitza el significat de les paraules. La cerca per paraula clau no variarà. Però sí que s'oferirà més que una llista d'enllaços i presentarà més respostes directes a les consultes que es facin entre els resultats més ben posicionats de la pàgina. El funcionament de Google "s'assemblarà més a com els humans entenen el món", segons va resumir en una entrevista recent Amit Singhal, un alt executiu d'investigació de la companyia.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La novetat està orientada a perfeccionar les cerques amb una base de dades amb centenars de milions d' entitats -persones, llocs i coses- que la companyia ha anat acumulant durant els últims dos anys. La cerca semàntica pot associar diferents paraules amb una altra. Per exemple, el terme Google amb els seus fundadors (Larry Page i Sergey Brin).

Deixar de "creuar els dits"

El nou motor de cerca també tindrà en compte la polisèmia i diferenciarà entre paraules amb més d'un significat. Podrà distingir entre Jaguar, la marca de cotxe, i l'animal. Es tracta de solucionar el que passa avui, segons reconeix Singhal i recull The Wall Street Journal : "Creuem els dits i esperem que aparegui alguna web amb la resposta que estem buscant".

Aquesta nova generació de cerca també incorporarà més atributs sobre el que es busqui. En l'actualitat, si un internauta vol obtenir informació sobre el llac Tahoe troba en primer terme enllaços a la pàgina oficial, l'entrada dedicada a la Viquipèdia i un enllaç a un mapa de referència. Amb la cerca semàntica, Google oferirà més informació sobre el llac, com la seva ubicació -a les muntanyes de Sierra Nevada, als Estats Units-, la seva altitud, la temperatura mitjana o el contingut de sal que té. A algunes preguntes concretes, com "Quins són els rius més llargs del món?", el cercador hi donarà simplement la resposta, en comptes d'una llista d'enllaços relacionats.

Per contestar qüestions que encara no siguin a la base de dades de Google, en constant expansió, la companyia barrejarà nova tecnologia de cerca semàntica amb el seu sistema actual. S'esforçarà a comprendre millor la vàlua de la informació de les webs i a saber quines ha de prioritzar en els resultats. Decidirà això després d'examinar cada web i identificar la informació específica que ofereix, en comptes de mirar només les paraules claus.

A més d'aquesta actualització de la cerca semàntica, també s'optimitzaran els motors de cerca, la publicitat i la pàgina de resultats de rang. D'un 10% a un 20% dels resultats es veuran afectats per aquest sistema de cerca semàntica els pròxims mesos. Desenes de milers de milions de webs al mes ho notaran, a la pràctica. La cerca semàntica també posarà en marxa noves i diferents maneres d'anunciar-se.

Tot i que els canvis més visibles estaran en marxa els pròxims mesos, s'inclouen dins una transformació profunda: Google vol inaugurar la "pròxima generació de cerca", segons Singhal. L'empresa lluita per mantenir el domini al mercat de les cerques per internet, on té una quota del 66%, i més del 75% del total dels ingressos són derivats de les cerques. Només els anuncis que apareixen al costat dels resultats de cerca representen un negoci de 37.000 milions de dòlars anuals per a Google.

stats