EL DIAL
Mèdia 05/04/2013

iCat torna (parcialment) a la FM

Un acord amb La Xarxa permetrà que la ràdio cultural pública recuperi presència a les ones

àlex Gutiérrez M.
3 min

Barcelona.iCat tornarà a les ones hertzianes, si més no de manera parcial. Catalunya Ràdio ha arribat a un acord amb La Xarxa -l'antiga COMRàdio- perquè alguns dels seus programes puguin ser escoltats per la FM, a través de les freqüències que té l'emissora a la zona de Barcelona. En concret, els espais DeliCatessen , Cabaret elèctric i Independents podran ser escoltats per les ones, durant els caps de setmana. El guany és bidireccional: iCat guanya una finestra i aprofundeix en la seva voluntat multiplataforma, i La Xarxa omple una part de la graella sense cost, en uns moments en què està reduint el seu pressupost i prescindint de productores.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El director de Catalunya Ràdio, Fèlix Riera, valorava l'acord: "L'aposta que vam iniciar ara fa sis mesos per constituir iCat.cat com a projecte multicanal, en què el principal actiu no és el canal en si sinó els seus continguts, ha permès, gràcies a la sensibilitat de La Xarxa, fer un pas més i obrir noves finestres".

Una emissora en reconversió

La supressió d'iCat de la FM, consumada a l'octubre, s'emmarcava en el pla de retallades que està aplicant Catalunya Ràdio d'un temps ençà. La temporada 2011/2012 el cost de l'emissora cultural va ser aproximadament d'1,6 milions d'euros. La previsió és tancar la present temporada havent baixat fins als 734.000 euros i que, a la següent, el cost se situï en 544.000 euros (i 489.000 l'any següent i posteriors). Són xifres que reflecteixen el cost un cop deduïda la publicitat, és a dir, la part que consumeix recursos públics.

A finals d'abril l'emissora farà un nou pas endavant pel que fa al nou model, amb l'estrena de la nova web, que integrarà tots els continguts que ofereix el canal: emissió en directe, àudio a la carta, informació musical i cultural, vídeo, xarxes socials, concursos, canals musicals... A més, tindrà continguts exclusius diferenciats de l'emissió d'iCat, com ara notícies, crítiques de discos, programes, nous formats, etcètera. "Una de les novetats serà que l'oient podrà valorar les cançons que sonen a iCat participant així en la selecció musical del canal", explica Carles Aledo, coordinador de l'emissora.

"L'emissió d'alguns programes d'iCat a les ràdios en FM de La Xarxa és un pas més en la nova etapa que iCat ha engegat els últims mesos, passant de ràdio convencional a emissora proveïdora de continguts amb diferents finestres", detalla Aledo. Al canal principal, iCat, s'hi sumen els cinc canals temàtics musicals que emeten per internet, però també diferents finestres dins de les emissores del mateix grup. El programa DeliCatessen es pot escoltar els dissabtes a la matinada a Catalunya Ràdio, i hi ha píndoles que també s'emeten a través de Catalunya Informació i Catalunya Música.

L'emissora s'ha associat també amb alguns dels principals agents culturals del país, com ara el Teatre Lliure, Sónar, Primavera Sound, Mercat de Música Viva de Vic i Festival de Jazz de Barcelona, entre altres, per establir estratègies conjuntes que ajudin l'emissora a autofinançar-se a partir del propi teixit de les indústries culturals del país.

Les xifres d'iCat

iCat va tancar l'any 2012 amb una audiència acumulada a la xarxa de 582.508 usuaris únics en el seu canal principal (i entre 6.000 i 52.000 en els temàtics d'estils). Al maig del 2012 més de 26.500 persones s'havien descarregat també l'aplicació per a smartphone . A Facebook té més de 18.500 fans i més de 14.500 a Twitter. Les píndoles iCat recomana superen els 100.000 impactes, segons xifres de l'emissora.

stats