Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

'L'endemà': la crònica d'un drama

TV3 va estrenar dimarts el programa L'endemà , una altra producció del departament de nous formats de TV3, tot i que nou, nou... tampoc ho seria. L'estructura, el to i la casuística el converteixen una mica en un estàndard de la cadena. L'espai se centra en el retrat d'un grup de testimonis que han patit un canvi vital i, en el cas del primer programa, es tractava d'afrontar l'atur.

Tenint en compte els temps que corren, és cert que L'endemà desprèn molt bé aquesta voluntat de conscienciar l'espectador, de sacsejar-lo sobre una problemàtica. I en l'audiència es pot despertar fàcilment una empatia pels protagonistes del reportatge, una capacitat de posar-te al seu lloc. Com sol passar en els espais de testimonis, de seguida crees més vincles amb uns que amb uns altres i s'estableix un cert joc com a simple espectador: si poguessis donar feina a un dels protagonistes, quin triaries?

Potser el més rellevant és el seguiment d'alguns casos, com el de Nathalie Risa. L'endemà va començar a gravar la seva història fa dos anys, amb el tancament de Lear, i totes les voltes que ha fet ella des d'aleshores han donat joc a nivell narratiu i han permès exemplificar, just ara, fins a quin punt estem tocant fons en aquesta crisi. Dimarts el programa va fer un esforç per explicar els drames personals de manera continguda. Només en una ocasió vam veure plorar una de les protagonistes i d'una manera molt lleu. Amb tot, era inevitable pensar en algun moment que el que estàvem veient era "un drama". Quan feia una estona que escoltaves la consecució de laments dels protagonistes, que curiosament eren molt coincidents, tenies la sensació que les històries no avançaven. Aquest paral·lelisme en les seves opinions et fa adonar que històries personals concretes són, en realitat, problemàtiques universals. Però, televisivament parlant, arriba un moment en què es poden arribar a fer una mica redundants. Potser redundant com l'espiral d'aquesta crisi.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT