Publicitat
Publicitat

ELS MITJANS NORD-AMERICANS

Roger Ailes ha convertit Fox News en el braç mediàtic de la dreta dels EUA

L'home que va derrotar la CNN

Tot i que el nom del magnat Rupert Murdoch és el primer que ve al cap quan s'esmenta la cadena Fox News, el veritable artífex d'aquesta televisió –especialista a sacsejar espantalls per controlar el vot blanc conservador– és Roger Ailes, president de la cadena. El poder d'aquest consultor mediàtic reconvertit en directiu de televisió és prou important perquè fins i tot membres de la família de Murdoch hagin intentat rellevar-lo (i n'hagin sortit esquilats).

Ailes, nascut fa 71 anys a Ohio, ja era consultor polític de Richard Nixon, i el va ajudar a superar els seus mítics problemes davant de la càmera. Hi ajudava el seu sentit de la posada en escena: una malaltia patida d'infant el va apartar dels esports i el va encaminar al món del teatre. L'èxit obtingut amb Nixon va fer que Reagan també el contractés per a la seva campanya del 1984. I els analistes coincideixen que, després d'un primer debat televisiu desastrós, van ser les indicacions d'Ailes les que van aconseguir girar la truita i convertir-lo en guanyador del matx televisat (i de les eleccions posteriorment). Bush pare el va contractar també per a una campanya presidencial i Bush fill es va deixar aconsellar per ell a l'hora d'establir la posició del govern dels EUA arran dels atemptats de l'11-S.

El 15 d'agost del 2005 Ailes va substituir Lachlan Murdoch al capdavant de Fox News. Ben aviat va bunqueritzar, literalment, el seu despatx i, metafòricament, la redacció: va col·locar gent de confiança als llocs clau i s'assegurava de tenir una reunió diària amb tots per assegurar que l'agenda política marcada per la cadena obeïa els seus dissenys. "Roger Ailes és el general", explicava Bill O'Reilly, un dels rostres més potents de la cadena, en una entrevista citada per Rolling Stone. "I el general indica el to a la resta de l'exèrcit. El nostre exèrcit és molt de l'estil de George Patton. Carreguem i devastem".

Tot i les crítiques a la fórmula Fox News (una barreja indiscriminada d'informació i opinió, i relacions amb el Partit Republicà no gaire decoroses), el resultat ha sigut rendible en audiència. Al mes de maig els dotze programes més vistos de notícies als Estats Units eren de Fox News, encapçalats per O'Reilly. El monopoli no es trenca fins a la posició número 13, amb l'espai de Rachel Maddow a la MSNBC, una cadena que intenta fer de contrapès esquerranós –sempre en termes dels EUA– a la cadena d'Ailes. La CNN, que havia sigut líder informativa, s'ha de conformar ara amb les posicions de cua. I l'èxit és també econòmic: amb uns beneficis de 816 milions de dòlars l'any passat, suposa una cinquena part del total guanyat per News Corp.

Tot i que el lema de la cadena parla d'imparcialitat, ningú no dubta del lligam entre Fox News i els interessos de la dreta americana: "El que va fer Nixon, i Ailes fa avui en l'era Obama, és jugar amb una de les emocions humanes més poderoses: la vergonya", explica Rick Perlstein, autor de Nixonland. "Aprofita la vergonya de la gent que creu que és menystinguda i la mobilitza amb objectius polítics. Ailes és el fil d'or que trena les polítiques de Nixon, basades en el ressentiment, i les de Sarah Palin, basades també en el ressentiment".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT