Publicitat
Publicitat

ELS JOVES I LA PREMSA

Una trobada de joves lectors debatrà com els mitjans poden arribar als nous públics

Llegeixen pocs diaris, però volen informar-se

Els joves llegeixen cada cop menys diaris en paper, però consulten mitjans de comunicació a través d'internet. A la trobada de joves lectors de Canyamars es parlarà de la reconversió que cal als mitjans.

El cap de setmana que ve se celebra per sisè any consecutiu la trobada de joves lectors de l'Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC) a Canyamars. Hi participaran estudiants de periodisme de diferents universitats dels Països Catalans, des de la Universitat de Vic fins a la Miguel Hernández d'Elx, i el principal tema de debat serà la necessitat que els mitjans es reconverteixin per arribar al públic més jove. Segons el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, només un 36,9% dels joves d'entre 14 i 24 anys llegeixen diaris en paper. Un percentatge que, a més, va a la baixa. Des de la primera onada del Baròmetre, corresponent al 2007, ha caigut gairebé dos punts, mentre que el consum d'internet entre els més joves ha passat del 58,7% al 78,3%. L'estudi sobre la dieta mediàtica i cultural dels joves, elaborat també pel Baròmetre, precisa que un 47% dels joves consumeixen mitjans a través de la xarxa.

Marcel Mauri, de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), és un dels professors que participen en l'organització de la trobada, i enguany coordina la taula de debat sobre els joves com a lectors de premsa. Segons diu, "a la típica pregunta de quants alumnes han llegit el diari del dia, només un de trenta et respon que sí". I afegeix amb preocupació: "Si això passa amb estudiants de periodisme, imagina't amb la resta de joves". Tot i així, Mauri creu que les dades del Baròmetre "demostren que els joves volen estar informats igual que la resta de la població". Per tant, "el públic hi és i el que falla és només la forma de presentar-ho".

Segons el professor de la UPF, "el problema és que s'han cregut que això era gratuït i no ho és, sinó que necessita recursos i personal, i algú ho ha de pagar". Davant d'aquesta situació, Mauri creu que "caldrà repensar el negoci", però que els joves també hauran de reflexionar sobre la necessitat de pagar i decidir si es conformen amb una informació condicionada o volen una informació independent i de qualitat.

Com a periodistes i com a lectors

A la trobada de joves lectors del cap de setmana, els estudiants de la UPF i de la Universitat Jaume I de Castelló faran una breu presentació aportant dades sobre el consum de premsa entre els joves, i a partir d'aquí sorgirà el debat entre tots els participants sobre la manera com els mitjans es poden adaptar a aquesta situació. Mauri destaca que parlaran des d'una "doble condició d'estudiants de periodisme i també de joves que són consumidors de mitjans", cosa que considera "molt pertinent".

S'abordarà, entre altres coses, la influència d'eines com Twitter i del fenomen que s'ha batejat com a periodisme ciutadà. Mauri alerta que la manca de diners pot acabar fent que es redueixi la qualitat de la informació, limitant-la a titulars de 140 caràcters, i torna a insistir: "La informació de qualitat, contrastada i rigorosa, algú l'ha de pagar".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT