Publicitat
Publicitat

ELS DRETS DEL FUTBOL

Competència sanciona amb 500.000 euros Mediapro

La Lliga tensa el debat pel partit en obert i dóna per segura l'aturada

L'anomenada llei Cascos o d'interès general, del 1997, obligava a l'emissió d'un partit cada setmana en obert. La Lliga de Futbol Professional i les televisions de pagament demanen que això canviï.

La Lliga de Futbol Professional (LFP) ha intensificat les últimes setmanes la seva pressió contra el partit de futbol en obert, que a Catalunya emeten TV3 i La Sexta. L'organisme té un front de diàleg obert amb el Consell Superior d'Esports (CSD) per suprimir aquesta obligatorietat en nom de l'interès general recollit a la llei. L'absència de moviments per part del govern fa que la LFP doni per segura l'aturada de la Lliga que tenen prevista per al cap de setmana del 2 i el 3 d'abril. "No s'ha produït cap avenç, i aquesta setmana hauríem de fixar ja els horaris dels partits", explicava ahir a l'ARA Javier Tebas, vicepresident de la LFP.

La Lliga demana la supressió d'aquest partit per poder recaptar 150 milions d'euros més per als clubs, i apel·la als canvis dels últims anys: "Els partits valien 12 euros i no hi havia les finestres actuals, mentre que avui hi ha múltiples formats i a preus mínims d'un euro".

Fonts de Digital Plus, en declaracions a aquest diari, també s'han mostrat a favor de l'eliminació del partit setmanal obligatori. "És obsolet i caduc. Costaria de trobar altres països on passi això".

Tot i que és la Lliga qui persegueix el canvi de taulell de joc, les privades que tenen canals de pagament segueixen amb interès el cas i en serien també beneficiàries. La irrupció de GolT ha sacsejat completament el panorama de la televisió pel que fa al futbol. La seva oferta competitiva en preus va obligar Digital Plus a llançar una oferta específica que incloïa només partits de Lliga a un preu de 13,90 euros (quan la política de Prisa se centrava a vendre paquets generals que, de mitjana, costaven 41,61 euros a l'usuari). Actualment, en l'últim any -del tercer trimestre del 2009 al tercer trimestre del 2010- ja només 1,3 milions de les 12,3 milions de compres en la modalitat de pay per view corresponen al futbol. És a dir, tan sols l'11%. Aquest context és el que força les cadenes de pagament a defensar un model on puguin fer valer més els seus partits.

Multa a Mediapro

D'altra banda, ahir la Comissió Nacional de la Competència (CNC) va fer pública una resolució per la qual imposava una multa de 500.000 euros a Mediapro per haver abusat de la seva posició de domini en els drets del futbol. La CNC considera que l'empresa de Jaume Roures va crear-se un avantatge competitiu quan obligava els compradors dels drets en revenda a adquirir en un sol paquet conjunt les emissions per a particulars i per al sector de l'hostaleria (a través del servei Gol Bar). Mediapro va respondre que la sanció és "absurda i injustificada" i que recorrerà a l'Audiència Nacional.

Més continguts de