Publicitat
Publicitat

LES SÈRIES DELS EUA

Les dures negociacions provocaran un retard en els nous episodis

'Mad men' salva la llibertat creativa i renova per dues temporades més

Finalment hi haurà més Mad men , però caldrà esperar. El creador de la sèrie ha aconseguit fer valer la seva llibertat artística, però a costa d'endarrerir set mesos l'estrena de la cinquena temporada.

Més tensa que la negociació de qualsevol de les campanyes publicitàries que retrata, la sèrie Mad men ha hagut de lluitar amb els executius de la cadena AMC per assegurar-se la renovació. No es posava en dubte el seu èxit. Al contrari: les peripècies de Don Draper i companyia han situat al mapa una cadena fins aleshores només coneguda per les seves pel·lícules clàssiques. Ara, en canvi, rivalitza amb l'HBO - Los Soprano , A dos metros bajo tierra - per ser la referent de les sèries de qualitat, adreçades a un públic inequívocament adult gràcies al fet que les televisions per cable tenen més permissivitat a l'hora de mostrar certs continguts.

Però aquest èxit és el que va empènyer el creador de Mad men , Matthew Weiner, a demanar més diners per al projecte. AMC estava disposada a acceptar-ho, però si cada capítol s'escurçava en dos minuts, per poder posar-hi més publicitat, i si a cada temporada desapareixien dos dels personatges principals, per estalviar-se diners per aquesta banda. La negativa de Weiner a acceptar cap d'aquestes mesures va deixar en coma la sèrie, fins que finalment la cadena va decidir retirar les seves exigències i renovar per dues temporades més.

Això pel que fa a la informació feta pública per les parts en conflicte, perquè la revista Variety suggeria que Weiner hauria aconseguit 30 milions de dòlars per a ell, amb el compromís de fer no dues sinó tres temporades. La pluja de milions no mulla tothom igual i l'actriu January Jones (Betty Francis a la ficció) es lamentava a l'edició anglesa de la revista Marie Claire : "No ens paguen gaire, i això està documentat. Però d'altra banda, quan fas televisió t'assegures un xec al final de cada setmana, i això està bé".

De 'Los Soprano' a 'Mad men'

Matthew Wiener va escriure el primer esborrany del projecte de Mad men l'any 2000. El va ensenyar a David Chase, creador de Los Soprano , que en va quedar prou enamorat per fitxar-lo de guionista i productor per a les tres últimes temporades de la seva sèrie. Un cop acabada, Wiener va presentar el projecte a HBO i Showtime, que no hi van mostrar interès. AMC sí que ho va fer, i va dotar cada capítol amb 2,7 milions de dòlars de pressupost, uns diners que han servit per aconseguir l'ambientació espectacular de principis dels anys seixanta i que s'ha convertit en un dels al·licients de la sèrie.

L'últim estira-i-arronsa econòmic provocarà, però, que la sèrie no arribi a la seva cita tradicional (cada temporada s'estrenava a l'agost) i caldrà esperar al març del 2012 per veure com evoluciona una sèrie que va tancar la seva quarta entrega amb una boda inesperada i una aparent felicitat general que contrastava amb finals anteriors.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT