Publicitat
Publicitat

NOVES TENDÈNCIES EN MÈDIA

IWatch, l'últim a afegir-se a la tendència de mitjans sense ànim de lucre

Mecenes per salvar el periodisme

Els mitjans s'alimenten sobretot de les vendes dels continguts i de la publicitat. Però els últims temps ha agafat força una tercera via: el periodisme sense ànim de lucre, finançat per mecenes i donacions.

L'últim a afegir-se a la tendència dels mitjans sense finalitats comercials és iWatch, que naixerà a finals de maig amb una contribució inicial de 250.000 euros aportats per la Knight Foundation. De moment, ja hi ha online una versió beta, amb temes de política, medi ambient, salut, educació i seguretat nacional, entre d'altres.

IWatch és una iniciativa del Centre per a la Integritat Pública i tindrà una redacció de 37 periodistes que publicaran entre 10 i 20 articles d'investigació i fiscalització al dia. El fons d'investigació del Huffington Post hi dóna suport i serà un projecte que rivalitzarà, si més no periodísticament, amb ProPublica, un model d'èxit que la setmana passada va rebre el seu segon Pulitzer.

Una altra modalitat de finançar periodisme de manera altruista el representa la plataforma Spot.us. Fundada per David Cohn (a partir d'una aportació de 340.000 dòlars de la Knight Foundation), el sistema és radicalment diferent: s'anuncien els temes que es podrien investigar i quant costarien. Aleshores els usuaris fan arribar els seus donatius per als articles que volen convertir en realitat. El projecte se centra a l'àrea de San Francisco, però ha anat expandint-se i aspira a arribar aviat a l'àmbit internacional. Els mitjans poden reproduir els articles i, si els volen en exclusiva, els poden retirar de l'espai públic si paguen el 50% del que han costat.

Tot i que el model de mecenatge té el seu màxim exponent als Estats Units, tant en el periodisme com en la cultura, també a Europa hi ha alguns projectes que miren de defugir el model clàssic de negoci dels mitjans tradicionals. En aquest cas, els mecenes no solen ser filantrops, sinó els mateixos periodistes.

És el cas de Periodismo Humano, una plataforma fundada pel fotògraf Javier Bauluz (guanyador d'un premi Pulitzer) que publica els continguts de manera gratuïta a la seva web, però que anima els internautes a fer donacions o fer-se soci (a raó d'un euro per setmana) "perquè segueixi sent gratis" i per "donar visibilitat al periodisme independent". En tot cas, Periodismo Humano no renuncia ni a la publicitat ni al suport d'institucions públiques.

També en aquesta categoria encaixaria Rue89, una iniciativa francesa sorgida l'any 2007 i impulsada per un grup de periodistes del diari Libération . Tot i això, des de la seva fundació s'ha anat convertint en un mitjà convencional, fins al punt que, el juny del 2010, va llançar un mensual de paper amb continguts exclusius per a aquesta versió.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT