Publicitat
Publicitat

TELEVISIÓ PER INTERNET

Les noves tecnologies permeten una eclosió de canals pensats per a internet

Muntem una televisió?

El 28 de desembre, dia dels Sants Innocents, els ex de Sé lo que hicisteis -Ángel Martín, Alberto Casado i Rober Bodegas- van continuar amb els seus esquetxos a Solocomedia, una televisió pensada per a internet. Orfes de cadena, trobaven a la xarxa una sortida a la seva creativitat. L'abaratiment de la tecnologia, sumat a la millora de les connexions, crea un taulell de joc favorable a aquestes iniciatives que no necessiten ser massives per ser sostenibles.

"La televisió del futur es farà només a través d'internet", explica Dani Martí, professor de televisió a la Facultat de Comunicació Blanquerna. Segons Martí, la televisió s'escaparà de casa i anirà amb l'usuari. L'usuari no només consumirà productes audiovisuals a través d'internet, sinó que amb els nous dispositius mòbils - smartphones , tauletes- el producte anirà allà on va l'usuari. "Les empreses fortes en comunicació seran les que produeixin continguts que es distribueixin i es promocionin per diverses vies a la vegada", afegeix.

A Catalunya, les televisions per internet van començar de la mà dels mitjans locals -que veien la web com una alternativa econòmica per continuar vius-, però cada cop hi ha més iniciatives privades que busquen fer-se un lloc com a televisió que emet únicament a la xarxa. "Teníem molt clar que el futur de la televisió és a internet", explica Ivan Fernández, un dels fundadors de Waita TV, una productora i plataforma audiovisual catalana. "Avui dia la gent vol veure el contingut que vol, quan i com vol", subratlla.

La majoria de televisions que emeten per internet sorgeixen per les mancances amb què els consumidors es troben als mitjans tradicionals. Les més importants: la interacció amb l'audiència i la limitació de continguts. "La TDT es va vendre com una plataforma interactiva però s'ha demostrat que no ho és gens", apunta Fernández. Amb la televisió per internet "el contingut a la carta augmentarà", explica Dani Martí, i els programes de qualitat hauran d'oferir la màxima interacció i comunicació entre els diversos consumidors. "Com passa quan juga el Barça i molta gent comenta el partit a través de Twitter", afegeix.

"Internet és un espai perfecte per comunicar els continguts, sobretot de tipus cultural, que no tenen cabuda en mitjans tradicionals", manifesta Martí Terès, de SiesTV. Alba Sabaté, cap de comunicació de Llums Media Produccions, una empresa formada únicament per universitaris, explica que la televisió tradicional deixa fora "els interessos de molts joves que sí que estan interessats en la cultura", i destaca que "a les grans cadenes falten oportunitats per a la gent jove", i internet, en canvi, està obert a tothom.

El gran problema amb què es troba de moment la televisió a la xarxa és la falta de finançament. "Els ingressos publicitaris no són suficients per mantenir una televisió a internet", explica Juli Esteve, director d'InfoTV, i és per això que la majoria de plataformes digitals es converteixen també en productores. "Crear continguts per encàrrec és el que permet a la televisió per internet sobreviure a la xarxa", conclou Ivan Fernández.

Les televisions per internet són també camps abonats per als canals unipersonals. La tendència als Estats Units és clara, amb exemples com Glenn Beck, exconductor de Fox News Channel, popular per les seves dures crítiques al president Obama. El controvertit presentador va obrir recentment la seva pròpia plataforma de televisió i ràdio a internet, la GBTV.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT