Publicitat
Publicitat

No som clients de Facebook: som el seu producte

Dijous passat vaig seguir estoicament en directe l'avorridíssim -Steve Jobs ha deixat molt alt el llistó- acte inaugural de la convenció anual de Facebook, en què Mark Zuckerberg va presentar les novetats de la xarxa social més gran d'internet, amb més de 800 milions d'usuaris. El nou disseny de les pàgines transforma els actuals perfils i murs en historials dinàmics de la nostra vida digital o digitalitzada, alimentats per les noves eines que Facebook posa a disposició dels creadors d'aplicacions i altres serveis d'internet. Al botó "M'agrada" se n'hi afegiran d'altres com "He sentit", "He vist", "He llegit" o "He menjat", que posaran molt fàcil compartir amb els nostres amics tot el que anem fent al cap del dia. A més, si vinculem el nostre compte amb els que tinguem a serveis com Spotify o Netflix, aquest registre s'anirà actualitzant automàticament, sense que haguem de fer res.

No trobo gaire sentit a fer públiques les coses que no vull recomanar, però el que em va deixar més astorat del discurs de Zuckerberg és que va instar els creadors d'aplicacions a fer que ens posin com més difícil millor la desactivació de les noves funcions de publicació implícita. El creador de Facebook ja ha declarat en altres ocasions que la intimitat és un concepte passat de moda i que, ho vulguem o no, ja vivim en un aparador digital. Ara ens ho mostra amb tota la cruesa.

Es podria pensar que n'hi ha prou sent prudents amb el que publiquem mentre som a Facebook. Però les coses no són tan senzilles: l'usuari Nik Cubrilovic ha descobert que la xarxa social no deixa de seguir-nos ni tan sols quan en sortim. La web de Facebook no esborra el rastre del nostre ordinador quan tanquem la sessió, de manera que pot seguir registrant quines altres pàgines visitem. Els responsables asseguren que no són els únics i que no faran mal ús de la informació. Jo ja només em crec la primera part de la frase.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT