TECNOLOGIA
Mèdia 23/12/2012

No només per quan WhatsApp falla

àlex Gutiérrez M.
3 min
ALTERNATIVA JAPONESA  Els usuaris de WhatsApp poden trobar en Line un bon substitut. El seu origen japonès es fa palès en el disseny de les icones.

BARCELONAÉs sistemàtic. Cada cop que falla WhatsApp -el sistema de missatgeria instantània entre smartphones que ha arraconat els SMS-, Twitter s'omple de piulades que alerten de la situació. Però cada vegada més aquests missatges s'alternen amb d'altres que recorden que hi ha alternatives, entre les quals Line, que ha agafat embranzida en les últimes setmanes fins a convertir-se en la competidora que més sembla que amenaça l'hegemonia de WhatsApp.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

No es tracta només de tenir un pla B per quan el servei de WhatsApp cau: Line es reivindica com una app de ple dret que, de fet, es ven no només com un servei a través del qual intercanviar missatges de text, imatges i vídeos. L'aplicació té una organització i uns complements que li permeten aspirar a convertir-se en xarxa social. I encara té una altra frontera amb Skype, perquè ofereix trucades gratuïtes de veu -fins i tot a números internacionals- i probablement no trigarà gaire a incorporar les videoconferències.

Tot i que l'esclat de Line ha estat relativament recent, al Japó fa més d'un any que funciona. Va ser creada el 23 de juny del 2011, poc després del terratrèmol de Tohoku. El sisme va posar en evidència com de precàries quedaven les telecomunicacions quan la xarxa es danyava, així que van decidir crear-ne una basada en la transmissió de dades, adreçada a dispositius mòbils. En primera instància va estar disponible per a iPhone i Android, posteriorment va expandir-se a Windows Phone i, des de l'octubre, també té versió per a BlackBerry. A més, el servei funciona també al PC, de manera que un altre avantatge respecte a WhatsApp és que es pot fer servir a l'ordinador de casa o al de la feina.

Que l' app sigui japonesa no és només una circumstància geogràfica: els acabats són inequívocament deutors de la cultura nipona, especialment a l'hora de decorar els missatges. A banda de les emoticones del tipus emoji , Line n'incorpora de pròpies, molt més treballades i amb la distintiva línia expressiva dels dibuixos del país del manga. N'hi ha de gratuïts i també col·leccions de pagament, lligades a esdeveniments concrets, com ara els Jocs Olímpics celebrats a Londres l'estiu passat.

Té, així mateix, una aplicació associada de fotografia també altament jugable: a les imatges s'hi poden afegir tot tipus de decoracions, des de marcs a retalls d'altres fotos, des de globus com els dels còmics a segells kitsch . I, evidentment, la inevitable col·lecció de filtres per dotar d'una pàtina d'aparença artística les rudimentàries fotos que fa la càmera del mòbil. Aquests dies que Instagram ha pujat a la palestra per culpa dels canvis polèmics que vol introduir en les condicions del seu servei, Line ho ha aprofitat per millorar la seva app fotogràfica, que pot ser vista també com a possible eina per mantenir un fotolog.

Un 'timeline' públic o privat

Hi ha una data clau, per a Line: el juliol del 2012, que és quan va incorporar la funció de timeline , que és el que ja li dóna estructura de xarxa social. L'usuari hi pot penjar des d'actualitzacions d'estat a fotografies o qualsevol altre tipus de document, i controlar en tot moment quina privacitat té el seu perfil i qui pot veure cada post .

Tot i la bona premsa que està rebent Line, i el creixement cada cop més accelerat d'usuaris que la descarreguen, de moment encara està lluny de tenir una parròquia comparable a la de WhatsApp. Segons els seus creadors, Line va superar la marca dels 80 milions d'usuaris el 30 de novembre. Un creixement notable tenint en compte que només cinc setmanes enrere, el 25 d'octubre, la fita superada era de 70 milions. Això sí: la majoria estan concentrats al Japó i els països veïns. WhatsApp supera a bastament els 100 milions, però a Europa i Sud-amèrica és inequívocament dominant. Més concretament, a Espanya és on el servei aconsegueix un nivell de penetració més elevat, superior al 95% entre els usuaris de smartphones . I és líder també en nombre de missatges instantanis enviats en un sol dia arreu del món: 10.000 milions de comunicacions.

Un altre factor que pot fer decantar l'usuari en favor de Line per sobre de WhatsApp és el preu. L'opció japonesa és gratuïta i només cal pagar per determinats tunejos. En canvi, WhatsApp demana un pagament únic als usuaris d'iPhone per a tota una vida de servei, mentre que a la resta de plataformes és una aplicació de descàrrega gratuïta, però que obliga a pagar un dòlar o un euro anual a partir del segon any.

stats